2021Nr. 05 / 2021

Supapa Blow Off – Mod de functionare

Scopul acesteia este să prevină unda compresorului şi să reducă uzura turbinei şi a motorului. Supapele
blowoff atenuează efectele unui compresor, prin faptul că îi permite aerului comprimat să se ducă în atmosferă,
producând un sunet distinct, sau să recircule în admisia ajutajului de intrare a compresorului.
Valva de descărcare (Blow Off Valve sau, pe scurt, BOV) se utilizează exclusiv la motoarele supraalimentate. Un
dispozitiv destinat la origine performanţei, a fost preluat de lumea tuningului în special pentru efectul
sonor pe care îl produce la schimbarea treptelor (sau la orice altă ridicarea a piciorului de pe acceleraţie).

Supapa ce împrejmuieşte compresorul (SIC), cunoscută şi ca supapa de eliberare a presiunii, este o supapă ce distribuie aerul, cu scopul de a elibera presiunea din sistemul de admisie al unui vehicul turbo atunci când
supapa de admisie este ridicată sau închisă. Presiunea aerului este recirculata înapoi în capătul sistemului de
admisie (înaintea turbinei), dar după senzorul de evacuare a aerului.

Supapa blowoff (numită câteodată şi „supapă sonoră”, a nu se confunda cu supapa de by-pass) face aceleaşi lucruri şi eliberează aerul în atmosfera, în loc să-l recircule. Acţiunea de blowoff produce un număr distinctiv de şuierături, în funcţie de modelul evacuării. Anumite supape blowoff se vând cu o ieşire în formă de trompetă ce
amplifică intenţionat sunetul. Anumiţi deţinători de vehicule turbo pot cumpăra o supapă blowoff numai pentru efectul auditiv, atunci când nu este indispensabilă unui motor normal. Sporturile cu maşini conduse de FIA au interzis vânzarea supapelor blowoff.

Relativ simplă din punct de vedere constructiv, BOV este o supapă cu membrană sau piston menţinută în poziţia “închis” de un arc cu o forţă prestabilită. Aceasta se montează pe traseul dintre compresor şi galeria de admisie, înaintea clapetei de acceleraţie.

Arcul de care am amintit anterior se comprimă atunci când asupra membranei (sau a pistonului, în funcţie de varianta constructivă) este exercitată o presiune ce depăşeşte valoarea stabilită pentru aplicaţia respectivă. Pe de altă parte, depresiunea din galeria de admisie, produsă în momentul închiderii clapetei de acceleraţie, acţionează pe suprafaţa opusă ajutând manevra. Astfel, se deschide supapă şi se eliberează surplusul de aer, producându-se sunetul caracteristic. Prin înşurubarea capacului se ajustează pretensionarea arcului şi, implicit, presiunea la care supapa se deschide, iar şurubul limitator reglează cursa pistonului, determinând debitul de aer care poate fi refulat.

(continuarea in nr. 05/2021 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button