2021Nr. 05 / 2021

Senzorul de pozitie Arbore (AX) cu Came

La motoarele cu ardere internă moderne calculatorul de injecție controlează deschiderea injectoarelor, producerea scânteii, fazele de distribuție (la motoare cu distribuție variabilă), în funcție de poziția pistoanelor în
cilindri. Calculatorul de injecție trebuie să recunoască poziția fiecărui piston în cilindru în funcție de semnalul de turație al arborelui cotit și/sau semnalul de poziție arbore (ax) cu came.

Poziția mecanică a pistoanelor în cilindri, în  timpul funcționării motorului, se poate determina pe baza poziției arborelui cotit și a axului cu came. Cu aceste informații calculatorul de injecție realizează sincronizarea motorului (recunoașterea poziției pistoanelor).
La un motor cu 4 cilindri în linie ordinea de aprindere uzuală este 1-3-4-2. Din punct de vedere geometric, la
aceste motoare 2 pistoane sunt decalate cu 180° față de celelalte 2. Astfel, în timpul funcționării motorului, când pistoanele 1 și 4 se vor afla la PMI, pistoanele 2 și 3 se vor afla la PME (vezi animația de mai jos).
În acest caz, când pistoanele 1 și 4 sunt la PMI, un piston este la sfârșitul cursei de comprimare iar cel de-al doilea la sfârșitul cursei de evacuare. Este evident că aprinderea/injecția trebuie să se facă doar la pistonul care se află la sfârșitul cursei de comprimare.
La motoarele mai vechi, cu aprindere mecanică (benzină) sau cu pompă de injecție mecanică (diesel) sincronizarea sistemului de aprindere/injecție cu poziția pistoanelor în cilindri se realizează automat, datorită legăturii mecanice directe cu arborele cotit. La motoarele moderne, la care aprinderea și injecția sunt controlate
de către calculatorul de injecțiesincronizarea nu este automată ci trebuie facută pe baza informațiilor provenite de la senzori. Sincronizarea poziției pistoanelor se poate face în două moduri:

1. utilizând doar informația de poziție arbore cotit (turația motorului)

2. utilizând atât informația de poziție arbore cotit cât și cea de poziție arbore (ax) cu came. Prima metodă are avantajul că nu necesită un senzor de poziție adițional pe arborele cu came.

(continuarea in nr. 05/2021 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button