2013Nr. 06 / 2013

POMPA DE COMBUSTIBIL

 

  Extrem de importanta in functionarea corespunzatoare a unui autoturism modern, pompa de  combustibil este tot odata si una din piesele cu un grad ridicat de defectare.

 

 

 

 

Dupa pornirea motorului, pompa de combustibil este actionata de curentul electric de la baterie si comandata de modulul de control al motorului. Sunt utilizate doua tipuri de pompe: pompe de tip „in

rezervor” (sunt montate in interiorul rezervorului de combustibil) si pompe de tip „in linie” (sunt montate in exteriorul rezervorului de combustibil).
Pompele de tip „in rezervor” sunt preferate si folosite in majoritatea cazurilor datorita caracteristicilor lor superioare manifestate in privinta reducerii zgomotului si de limitare a blocarii cu vapori.
Pompa este compusa dintr-un motor de curent continuu, o supapa/valva de control (check valve) si o supapa de siguranta/aerisire/de eliberare a supra-presiunii (relief valve) si lucreaza cu un curent de intensitate relativ mare, controlat de releul de control. in conformitate cu metodele de instalare, pompele sunt impartite in „pompe de combustibil externe” si „pompe de combustibil in rezervor”.

Pompa de combustibil externa

25 Pompa de combustibil externa este o pompa de combustibil montata in linie in exteriorul rezervorului de combustibil, care trage combustibilul cu ajutorul fortei centrifuge generate de rotorul in miscare al unui motor din ferita (ferrite-type motor) si il trimite mai departe in circuitul de alimentare cu combustibil.

 

Pompa de combustibil este compusa din :
• placa rotorului, care este actionata de motor;
• carcasa pompei, montata excentric fata de placa rotorului;
• rolele, care etanseaza distanta pâna la corpul pompei intre carcasa pompei si placa rotorului, asa cum este ilustrat in fig. 1

 

 

                                                                                                                        Dispozitive de comanda                          

26  Functionarea pompei de combustibil se bazeaza pe forta centrifuga generata de rotor care va impinge partea exterioara a distantierului care se deplaseaza de-a lungul peretelui pentru a crea un spatiu vidat intre role si distantierul pompei la partea de suctiune, spatiu vidat care va fi umplut cu combustibil. Rotatia rolelor va mari spatiul si va trimite combustibilul catre partea de iesire.    Pe timpul acestei deplasari, spatiul va fi micsorat la partea de iesire, ceea ce va determina cresterea presiunii de eliberare a combustibilului. Combustibilul sub presiune care vine de la pompa trece prin jurul armaturii motorului, deschide supapa de control si apoi trece prin amortizor in circuitul de alimentare cu combustibil. Pe timpul functionarii pompei, ciclul suctiune-comprimare-eliberare este complet la o singura rotatie a rotorului.

(continuarea in nr. 06 / 2013 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button