Nr. 02 / 2017

Funcţionarea, diagnosticarea şi defectele volantei cu masă dublă

Motoarele moderne funcţionează chiar şi la turaţii extrem de reduse. Se tinde spre motoare cu momente de torsiune tot mai mari. Caroseriile optimizate în tunelul de vânt generează zgomote mai reduse. Noile metode de calcul ajută la scăderea greutăţii vehiculelor, şi conceptele de „ardere săracă” sporesc randamentul motoarelor. O a cincea sau o a şasea treaptă de viteză reduce suplimentar consumul de carburant. Uleiurile cu vâscozitate redusă asigură o schimbare de viteză precisă. Pe scurt: sursele de zgomot se înmulţesc iar amortizarea naturală devine mai redusă. Motorul cu ardere internă cu piston activează prin procesele sale periodice oscilaţiile de rotaţie în lanţul cinematic de antrenare – zgomotele transmisiei şi bâzâitul caroseriei sunt astfel rezultate neplăcute. Şoferii obişnuiţi la confort nu mai acceptă astăzi un asemenea nivel de zgomot. Astfel, pe lângă cuplare şi decuplare, funcţia ambreiajului de a izola eficient vibraţiile motorului devine tot mai importantă. Din punct de vedere teoretic acest lucru este uşor de soluţionat: Momentul de inerţie al transmisiei trebuie majorat, fără însa a creşte inerţia elementelor de cuplat. Astfel vibraţiile torsionale ale motorului sunt atenuate şi se obţine confortul dorit. În plus, solicitarea transmisiei se reduce.

.

 

Volanta cu masa dubla
Volanta cu masa dubla

LuK şi SACHS au fost primii producători în Europa care au reuşit să dezvolte şi să furnizeze un ambreiaj cu volant cu masă dublă cu care se poate realiza acest principiu. Masa volantului convenţional a fost divizată. O parte aparţine în continuare inerţiei de masă a motorului. Cealaltă parte sporeşte momentul de inerţie al transmisiei în stare cuplată a ambreiajului. Cele două mase independente sunt cuplate între ele printr-un sistem elastic şi cu amortizor. Un disc de ambreiaj rigid, localizat între masa secundară şi transmisie, preia cuplarea şi decuplarea ambreiajului. Efectul secundar este că transmisia se poate cupla mai uşor din datorita masei reduse care trebuie sincronizată iar uzura sincronizatoarelor se reduce şi ea.

Avantajelor volantei cu masă dublă:

  • Confort sporit in timpul rulajului
  • Absoarbe vibraţiile
  • Izolează zgomotele
  • Permite rulaj confortabil şi la viteză redusă
  • Economiseşte combustibil
  • Reduce solicitarea arborelui cotit şi a transmisiei

 Ambreiajul cu masă dublă este soluţia ideală.

Cu o condiţie: Supraînălţarea amplitudinilor, şi astfel ale momentelor maxime, cauzate de ambreiajul cu masă dublă, sunt proporţionale cu inerţia maselor oscilante. La ambreiajul cu masă dublă acest lucru ar fi perceptibil la pornirea şi oprirea motorului. La aceasta se adăugă şi faptul că inerţia mai mică a volantului motorului destabilizează vibraţiile torsionale ale acestuia. Datorită experienţei de decenii în construcţia de ambreiaje, producătorii, au reuşit să rezolve convingător această problemă.

Volanta cu masa dubla
Volanta cu masa dubla

 

(continuarea in nr. 02/2017 al revistei AutoTehnica)

Back to top button