
Noul motor diesel de 1.6 litri dCi este un produs al aliantei Renault-Nissan, ca urmare a politicii de reducere a cilindreei motoarelor, simultan cu cresterea performantelor acestora
Motorul 1.6 litri DCi a aparut in anul 2011 fiind al noualea din familia Enregy. Acest motor a fost primul motor de serie ce a fost echipat cu pistoane din otel, iar pe partea superioara a blocului existand un cap de cilindru cu dublu ax cu came.
Puterea maxima a propulsorului R9M este de 130 CP, disponibili la 4000 rot/min, iar cuplul maxim de 320 Nm începe de la 1750 rot/min si se mentine constant pina la aproximativ 2200 rot/min.
Aproximativ 75% din cele 264 de componente ale motorului R9M sunt de conceptie noua. În acelasi timp în jur de 25% de componente sunt împrumutate de la propulsorul de 2.0 litri dCi (M9R), recunoscut pentru calitate si fiabilitate.

Motorul Energy 1.6 dCi a adoptat arhitectura „patrata”, împrumutata de la motoarele de F1. Un motor se numeste „patrat” atunci când cursa pistonului este similara cu diametrul cilindrului. La motorul R9M cursa pistonului este de 79.5 mm iar diametrul cilindrului de 80 mm. Avantajul unui motor „patrat” consta în posibilitatea de a utiliza supape cu diametru mai mare, care îmbunatatesc umplerea cilindrilor cu aer în timpul admisiei. Acest concept este utilizat la motoarele de F1 dar foarte rar în cazul motoarelor ce echipeaza autoturisme.
(Mai multe in Nr 04/2014 al revistei AutoTehnica)