2017Nr. 05 / 2017

Modul de funcţionare al ambreiajului pentru transmisiile manuale

În cazul automobilelor echipate cu transmisii manuale este indispensabilă utilizarea unui ambreiaj.Ambreiajul face parte din lanţul de transmitere a mişcării de la motor la roţile automobilului având un rol esenţial în schimbarea treptelor de viteze în cazul cutiilor de viteze manuale. În acest context el are două funcţii majore:

  • întreruperea transmiterii mişcării de la motor către cutia de viteze;
  • cuplarea progresivă a motorului la cutia de viteze.

În general ambreiajul este compus din:

  1. o parte conducătoare (formata din piese care sunt permanent în legătura cu motorul) alcătuită din volant (cu masă simplă sau dublă), placa de presiuneşi carcasa plăcii de presiune;
  2. o parte condusă (solidarizată permanent cu arborele primar al cutiei de viteze) compusă din discul ambreiajului;
  3. mecanismul de acţionare (piesele ce transmit comanda de acţionare a ambreiajului) alcătuit din rulmentul de presiuneşi furca de debreiere (acţionată mecanic sau hidraulic) .
Partile componenete ale unui ambreiaj

.

 

 

Întreruperea fluxului de putere dintre motor şi cutia de viteze, în cazul în care o treaptă de viteză este cuplată, este necesară în momentul în care turaţia motorului tinde să scadă sub turaţia de ralanti pentru a preveni calarea motorului. De asemenea, schimbarea treptelor de viteză se face fără sarcină (fără flux de putere între motor şi roţi) deci este necesară decuplarea motorului de cutia de viteze prin intermediul ambreiajului.

Majoritatea automobilelor cu cutii manuale sunt echipate cu ambreiaje mecanice (de fricţiune), monodisc(frecarea se realizează prin intermediul unui singur disc de ambreiaj), cu frecare uscată (fără ulei), acţionate mecanic (cablu) sau hidraulic (fluid de lucru).

Partea principală a ambreiajului constă dintr-un disc acoperit cu material de înaltă fricțiune pe ambele părți. Acest disc se află pe volant. Dacă o forță exterioară apasă pe discul ambreiajului, acesta se va roti de asemenea cu volantul, datorită forței de frecare.

Arborele de intrare al transmisiei este conectat la disc. Astfel, atunci când o forță externă este aplicată discului, puterea motorului va fi transmisă sistemului de transmisie.

Disc ambreiaj

 

Această forță externă este asigurată de o placă de presiune cu sistem de arcuri. Capacul acestui sistem este atașat ferm la volant. Astfel, placa de presiune va apăsa ferm discul ambreiajului de fricțiune, iar puterea motorului va fi transmisă sistemului de transmisie. Dar acesta este cazul conducerii normale. Deci, cum se face decuplarea puterii cu ambreiajul?

Pentru scopul decuplării, este introdus un tip special de arc în ansamblul plăcii de presiune. Acest arc este cunoscut ca arc diafragmă. Arcul diafragmă se află între placa de presiune și capac. Partea exterioară a arcului diafragmă este conectată la discul de presiune. Aceasta înseamnă că, dacă apăsați partea interioară, discul de presiune se va deplasa de pe discul de frecare. Astfel, fluxul de putere va fi decuplat de la transmisie. Aceasta este exact ceea ce se întâmplă când se apasa pedala de ambreiaj.

 

(continuarea in nr. 05/2017 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button