2014Nr. 05 / 2014

MECATRONICA AUTOMOBILULUI MODERN- Volkswagen Phaeton

In constructia automobilelor moderne si-au castigat locul tot mai multe sisteme mecatronice (managementul motorului, ABS, ESP), pentru ca, in final, intreg automobilul sa se transforme intr-unul dintre cele mai reprezentative sisteme mecatronice, prin interconectarea subsistemelor cu magistrale adecvate, de exemplu, CAN-Bus, sisteme de navigatie, telematica.

 
Un automobil modern, dintr-o clasa medie, cuprinde circa 60-70 de motoare si un numar asemanator de senzori si sisteme senzoriale.
Dezvoltarea microelectronicii, materializata in circuite integrate logice si analogice, circuite integrate de putere, procesoare numerice (microprocesoare, micro controlere, DSP-uri), realizarea unor sisteme de actionare, conventionale si neconventionale, performante, a unor tipuri noi de senzori, au deschis perspective largi pentru rezolvarea unor cerinte care se impuneau tot mai acut, legate de:
•Siguranta in trafic;
•Economicitate;
•Fiabilitate;
•Confort;
•Protectia mediului.

Tendinta este ca, automobilul sa contina cat mai multi senzori si actuatori conectati la un sistem electronic centralizat, care intervine automat si efectueaza corecturile necesare pentru o functionare optima si sigura.05-2014_mecatronica automobililui.doc_0-1

Automobilul modern contine mai multi senzori si actuatori, conectati la un sistem electronic centralizat.

Cresterea ponderii componentelor electrice si electronice in constructia automobilului a facilitat introducerea unor sisteme noi, permitand cresterea performantelor si simplificarea componentelor mecanice.

Electronizarea acestor functii devine pentru automobilul modern un deziderat major.
Implementarea electronicii in constructia mijloacelor de transport actuale este atat de profunda si cuprinzatoare incat industria de automobile a devenit pe plan mondial un consumator de componente electronice mai important decat industria electronica insasi.
Implementarea electronicii aduce imbunatatirea tuturor functiilor automobilului pornind de la managementul electronic al motorului, al transmisei fluxului de putere, stabilitatii si rotatiei sasiului, sigurantei active si pasive, pana la coordonarea confortului si comunicatiei cu exteriorul.
Odata cu aparitia noului Volkswagen Phaeton, sistemele electrice si electronice au capatat o cu totul alta dimensiune.
Noul Volkswagen Phaeton dispune de tehnologia LED, pentru blocurile optice, sistem de climatizare cu patru zone de actiune, scaune electrice cu 18 moduri de asezare, un monitor central touchscreen cu diagonala de opt inch care poate gazdui comenzile pentru sistemul de navigatie prin satelit impreuna cu un pachet GOOGLE care permite descarcarea imaginilor prin satelit via internet si suprapunerea acestora peste harta strazilor. Tot la acest capitol trebuie mentionate si farurile inteligente care mentin noaptea luminile pe faza lunga si blocheaza o parte din ele cand senzorii, simt trafic din sens opus, dar si camera frontala care recunoaste semnele de circulatie si iti indica limita de viteza pe o anumita portiune de sosea. Mai mult, Phaeton este primul model din lume care recunoaste indicatorul „Depasirea interzisa”, urmand ca soferul sa fie pus in tema de acest aspect printr-un martor luminos.

Celelalte sisteme interesante din punct de vedere tehnologic prezente pe noul Phaeton sunt cel de reglare automata a distantei pana la masina din fata (ACC cu Front Assist), care functioneaza intre 30 si 200 km/h, si cel de asistenta laterala, care utilizeaza senzori care „vad” pana la 50 de metri in spate si 3.6 metri in lateral pentru a-l avertiza pe sofer in legatura cu eventualitatea unui accident la schimbarea benzii de rulare.

 

(continuarea in nr. 05 / 2014 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button