2015Nr. 11 / 2015

Dispozitivul de comanda a turatiei de ralanti-functionare si diagnosticare

Dispozitivul de comandă a turaţiei de ralanti (Idle Speed Actuator – ISA) este instalat pe corpul supapei de reglare a debitului motorului şi controlează rata de admisie a aerului în motor în funcţie de semnalul unităţii electronice de control (ECU), în scopul reglării turaţiei de ralanti.

Turaţia de ralanti este controlată pe baza unui număr de parametri incluzând: turaţia instantanee a motorului, temperatura lichidului de răcire, starea sistemului de aer condiţionat, starea de funcţionare a farurilor etc. Modulul de control al motorului (ECM) transformă informaţia în semnal de control al dispozitivului de comandă a turaţiei de ralanti (ISA) pentru un control optim al ralantiului.

Rolul dispozitivului de comanda a turatiei motorului:

-Consum optim de combustibil şi zgomot redus la ralanti. La ralanti, cea mai mică turaţie a motorului este cea mai bună, prin prisma consumului de combustibil, zgomotului şi vibraţiilor. Totuşi, puterea motorului este scăzută la o turaţie prea mică, iar turaţia motorului va fi instabilă când creşte sarcina motorului. În consecinţă, motorul poate genera vibraţii sau se poate opri. O turaţie mare de ralanti, va duce la un consum mare de combustibil la ralanti şi emisii crescute. De aceea, turaţia de ralanti trebuie să fie controlată în funcţie de condiţiile schimbătoare de drum.

-Controlul ralantiului pentru antrenare (cranking idle control):  Rata de admisie a aerului este controlată în funcţie de temperatura lichidului de răcire.

-Controlul ralantiului rapid (fast idle control): Scade timpul de încălzire a motorului.

-Controlul ralantiului ridicat (idle up control) : Turaţia de ralanti, va fi ridicată la turaţia ţintă, prestabilită pe baza sarcinii electrice, de exemplu, dacă sunt disponibile informaţii despre starea sistemului de aer condiţionat şi a transmisiei automate.

-Controlul amortizorului pneumatic (dash pot control): Această funcţie previne închiderea bruscă a clapetei de acceleraţie (throttle valve) şi, ulterior, atenuează şocurile motorului şi îmbunătăţeşte controlul emisiilor, pe timpul deceleraţiilor rapide.

 Funcţia „limp mode” (programul de varie) / regimul de funcţionare limitată: Într-o situaţie de urgenţă necontrolabilă, precum deconectarea circuitelor electrice de alimentare cu curent electric şi de control, această funcţie asigură admisia minimă de aer necesară pentru a conduce autovehiculul până la un centru service. Funcţia este disponibilă pentru configuraţia cu supape rotative.

(continuarea in nr. 11 / 2015 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button