Nr. 04 / 2013

FUNCTIONAREA SI INTRETINEREA ALTERNATOARELOR

Datorita dezvoltarii fara precedent a sistemelor electronice ale automobilelor moderne, consumul de energie electrica a acestor sisteme este semnificativ si în continua crestere. Sistemul de încarcare cu energie electrica al automobilului trebuie sa suporte acest consum si în acelasi timp sa încarce bateria de acumulatori.

Alternatorul este un generator de curent electric si constituie principala sursa de curent electric a automobilului. Prin functionarea alternatorului, o parte din energia mecanica este transformata în
energie electrica cu care se alimenteaza toti consumatorii de curent ai automobilului. La turatii mai mari ale motorului, surplusul de energie electrica furnizat de alternator este înmagazinat in bateria acumulatoare, realizandu-se astfel incarcarea acesteia.
Conditiile pe care trebuie sa le îndeplineasca alternatorul sunt:

  • Sa aiba o constructie simpla si o mare siguranta în functionare;
  • Sa aiba o durata mare de serviciu;
  • Sa aiba un gabarit redus si o mare putere specifica.

alt2

  1. carcasa (masa)
  2. stator
  3. rotor
  4. regulator de tensiune
  5. rulment
  6. inele colectoare
  7. punte redresoare cu diode
  8. ventilator posterior
  9. ventilator anterior
  10.  rulment

STATORUL alt1

Statorul este de forma unui inel, compus din pachetul de tole statorice, având un numar de crestaturi în care se afla înfasurarea trifazata legata în stea. Conductorii de iesire a înfasurarii statorice se leaga la sistemul de redresare.

 


ROTORUL

rotor

Rotorul (inductorul masinii) este format din piese polare avand polii în forma de gheare, care închid între ele o înfasurare de excitatie coaxiala cu arborele.
Alimentarea înfasurarii de excitatie se face în curent continuu, prin intermediul periilor ce freaca pe inelele colectoare.

 

(continuare in nr. 4 /2013 al revistei AutoTehnica)

Back to top button