Nr. 01 / 2014

Functionarea si defectele electromotoarelor

Un demaror/electromotor este un dispozitiv electromecanic ce transforma energia electrica in energie mecanica folosind fortele electromagnetice. El este proiectat sa utilizeze o tensiune de 12 volti si o intensitate mare de curent electric. Este un sistem destinat antrenarii unui motor cu combustie interna in vederea pornirii. Practic, un starter este un motor electric cu un pinion mic angrenat de un sistem numit Bendix. Pinionul este de obicei de pâna la 20 de ori mai mic decât volanta ce o angreneaza tocmai pentru a oferi un cuplu/forta mare de angrenare.
Electromotorul unui vehicul (autoturism/moped/motocicleta) este de obicei fixat pe corpul motorului in apropierea volantei. În momentul actionarii contactului, motorul electric este parcurs de un curent electric foarte mare (intensitate de pornire) la o tensiune regulata de 12 V. Intensitatea curentului necesara punerii in miscare a electromotorului depinde de un singur factor. Capacitatea motorului cu combustie ce urmeaza a fi pornit. Cu cât motorul este mai mare, cu atât electromotorul trebuie sa fie mai mare. Automat va necesita o intensitate mai mare, deci o baterie mai mare. Tensiunea (in cazul autoturismelor) este intotdeauna la fel. 12V. Motocicletele/mopedele de obicei necesita doar 6V. Autocamioanele, tractoarele, masinile de mare tonaj au electromotoare foarte mari, cu tensiuni de 24V si intensitati de pornire mari. Peste 800 A (amperi). Electromotoarele folosite in pornirea vehiculelor functioneaza numai cu curent continuu.
Un demaror este compus in principal dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare. Pentru pornirea motorului, demarorul se cupleaza cu roata dintata pozitionata pe volanta motorului prin intermediul unui pinion. Angrenarea dintre pinionului demarorului si coroana dintata a volantei nu este permanenta ci are loc doar in momentul pornirii.
Modul de functionare este relativ simplu. Când se inchide circuitul electric pentru pornire solenoidul (8) actioneaza levierul de cuplare (7) care impinge pinionul de angrenare (5) in exterior pentru a se cupla cu coroana dintata a volantei motorului. În acelasi timp se inchide si circuitul de alimentare al motorului electric care permite pornirea acestuia.

Un demaror este compus in principal dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare. Pentru pornirea motorului, demarorul se cupleaza cu roata dintata pozitionata pe volanta motorului prin intermediul unui pinion. Angrenarea dintre pinionului demarorului si coroana dintata a volantei nu este permanenta ci are loc doar in momentul pornirii.
Modul de functionare este relativ simplu. Când se inchide circuitul electric pentru pornire solenoidul (8) actioneaza levierul de cuplare (7) care impinge pinionul de angrenare (5) in exterior pentru a se cupla cu coroana dintata a volantei motorului. În acelasi timp se inchide si circuitul de alimentare al motorului electric care permite pornirea acestuia.
Motorul electric este de curent continuu si este compus dintr-un stator (3) si dintr-un rotor cu colector (2) cu perii (1). Statorul este de doua tipuri: cu infasurare sau cu magneti permanenti. Când solenoidul (8) inchide circuitul de alimentare al motorului electric, prin conectorii electrici (9) este alimentata de la bateria de acumulatori atât infasurarea statorului cât si a rotorului deoarece sunt legate in serie.
Solenoidul este partea ce cupleaza electro-mecanic demarorul. Solenoidul are rolul de a asigura contactul dintre pinionul electromotorului si volanta ce urmeaza a fi angrenata. De asemenea solenoidul are rolul de a pune in miscare intreg ansamblul datorita contactului electric pe care il realizeaza/inchide in momentul actionarii cheii in contact.

Componenta unui electromotor

 

3_demaror_Bosch_componente

1. perii
2. comutator (colector)
3. stator
4. carcas?
5. pinion de angrenare
6. arbore
7. levier de cuplare
8. solenoid (bobin?) de cuplare
9. conectori electrici
10. arc de revenire

(Continuarea in Nr 1/2014 al revistei AutoTehnica

 

Back to top button