2018Nr. 04 / 2018

Principalele funcţii ale sistemului de eşapament şi cauzele posibile pentru defectarea acestuia

Sistemul de evacuare îndeplineşte 3 funcţii principale:

  • Transferă gazele de evacuare  de la motor către spatele autovehiculului.
  • Menţine nivelul sonor la un nivel minim, reglementat de instituţii abilitate la niveluri diferite în funcţie de clasă în care se încadrează şi ţara respectivă
  • Converteşte o mare parte din gazele poluante emise de motor în gaze inerte sau gaze cu efect de seră

Sistemul de evacuare este o parte esenţială a motorului şi trebuie menţinut în stare bună de funcţionare pentru a asigura funcţionarea optimă a motorului (puterea şi consumul de combustibil), menţinerea nivelului sonor în normele admise şi reducerea emisiilor poluante.

Principalele funcţii ale sistemului de evacuare sunt:

Controlul emisiilor

În zilele noastre, una dintre cele mai importante funcţii ale sistemului de evacuare este controlul emisiilor. Toate sistemele de evacuare trebuie să fie proiectate şi fabricate, cu scopul a reduce cât mai mult posibil emisiile poluante incluse în gazele de eşapament ieşite din camera de combustie, înainte ca aceste gaze să fie eliberate din sistemul de evacuare în atmosferă. Pentru a realiza această sarcină cu succes, sistemul de evacuare trebuie să aibă o valoare precisă a contrapresiunii şi ar trebui să includă şi alte elemente active, ex. Convertoare catalitice, senzori lambda, filtre de particule, etc, care să facă gazele de eşapament mai curate, înainte de a părăsi sistemul de evacuare şi de a trece în atmosfera.

Reducerea zgomotului

Sunetul este definit ca orice variaţie de presiune într-un mediu aerian sau într-un mediu lichid, care poate fi detectat de urechea umană. Cele mai importante două caracteristici care trebuie să fie cunoscute pentru a evalua sunetul/zgomotul sunt amplitudinea şi frecvenţa. Amplitudinea, care este înălţimea undei sonore de la vârf la bază, determină intensitatea sunetului. Lungimea de undă determină frecvenţa sau tonul sunetului. Explicat într-un mod mult mai simplificat, sunetul este un val de aer în mişcare, care, cu cât se mişcă mai repede cu atât va produce un sunet mai puternic. Toate sistemele de evacuare convenţionale sunt proiectate şi fabricate pentru a scădea viteza gazelor de eşapament (şi a nivelului de zgomot) înainte ca aceste gaze să fie eliberate în atmosferă.

Canalizarea corectă a gazelor de eşapament spre exterior

În toate procesele de combustie, unde combustibilul (motorină sau benzină) este ars, câteva componente periculoase sunt produse care ar trebui eliberate din motorul autovehiculului în atmosferă prin intermediul sistemului de evacuare. Aceste elemente periculoase includ monoxidul de carbon (CO), hidrocarburi nearse (HC), oxizi de azot (NOx), pulberile în suspensie şi altele. Unele dintre aceste componente sunt foarte cancerigene cum ar fi MTBE conţinut în combustibil fără plumb ca aditiv antidetonant, şi compuşi cum ar fi 3-nitrobenzatrone Şi 1,8-dinitropirene, conţinute în emisiile de motorină. Compusul 1,8 dinitropirene, prezent de asemenea şi în emisiile de motorină, a fost până la descoperirea a 3-nitrobenzatrone, cel mai cancerigen compus descoperit vreodată de omenire.

(continuarea in nr. 04/2018 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button