2021Nr. 06 / 2021

Diagnosticarea Sistemului de ungere la motoarele cu ardere interna

Instalaţia de ungere, are rolul de a asigura ungerea cuplelor de frecare, răcirea unor piese (de exemplu
a pistonului) şi transportarea produselor uzurii din cuplele de frecare spre filtrul de ulei şi dopul magnetic al băii de ulei.

Schimbarea stării tehnice a instalaţiei de ungere în procesul de exploatare
În timpul exploatării motoarelor, în instalaţia de ungere au loc o serie de procese care determină diminuarea performanţelor instalaţiei şi degradarea calităţii uleiului, dintre care cele mai importante sunt:
• impurificarea uleiului şi formarea de depuneri în motor,
• înfundarea filtrelor de ulei,
• micşorarea presiunii în rampă centrală de ungere,
• creşterea temperaturii uleiului peste limita admisă.
Degradarea uleiurilorutilizate în motoare este cauzată de procesele de oxidare la temperaturi ridicate, contactul cu gazele de carter care conţin acizi din combinarea gazelor arse cu apă condensată pe cilindri, contactul uleiului cu piesele metalice calde. De asemenea, degradarea uleiurilor este produsă şi de impurificarea cu materiale
de uzură a pieselor mecanismului motor cu impurităţi din aerul admis, oxizi de plumb, combustibil ars incomplet.
În afară de aceste impurităţi, în uleiul de motor, sub acţiunea temperaturii şi a anumitor produse de ardere rezultate în timpul funcţionării, se formează substanţe organice complexe (acizi, substanţe răşinoase, asfaltoase), insolubile în ulei. Înfundarea filtrelor de uleise datorează produselor de impurificare formate în masa de ulei (impurităţi insolubile). Prin acumularea produselor de impurificare în elementul filtrant, rezistenţa hidraulică
a cestuia creşte până când, la un moment dat, se deschide supapa de scurtcircuitare a filtrului, ceea ce duce la o circulaţie în motor a uleiului nefiltrat cu o creştere rapidă a acumulărilor produselor de degradare şi astfel înrăutăţirea regimului de ungere al motorului. Micşorarea presiunii uleiului în rampă centrală este cauzată de
mărirea jocurilor în lagărele arborelui motor, în lagărele arborelui cu came precum şi de uzură pompei de ulei. Presiunea uleiului din rampa centrală poate fi un indicator al gradului de uzură a lagărelor arborilor
motor şi cu came. Reducerea globală a presiunii în rampă centrală de ungere faţă de presiunea iniţială are loc, în funcţie de parcurs (ore de funcţionare a motorului). Reducerea globală a presiunii este cu precădere rezultatul uzurii pompei de ulei, la care se micşorează randamentul volumetric odată cu creşterea jocului frontal între
pinioane şi carcasă, fenomen reprezentat grafic în figură următoare.

 

(continuarea in nr. 06/2021 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button