2021Nr. 10 / 2021

Comanda PWM a supapelor cu solenoid

Motoarele cu ardere internă moderne sunt echipate cu sisteme electronice de control. Aceste sisteme comandă diferite actuatoare electrice (solenoizi, motoare) cu scopul dș a crește performanțele dinamice ale motorului (injecție, turbocompresor) si de a reduce emisiile poluante (vana, EGR, canistra de carbon activ).

SEMNAL ANALOGIC Șl DIGITAL
Pentru a înțelege ce înseamnă PWM este important să facem diferența între un semnal analogic și unuldigital.
De exemplu, tensiunea unei baterii de automobil este un semnal analogic. Tensiunea bateriei, în funcție de starea de încărcare, poate varia între 0 și 13 V.


Dacă de exemplu conectăm un consumator la bateria de acumulatori acesta va fi pus sub o tensiune care va varia continuu, în funcție de curentul pe care-l consumă. Altfel spus, un semnal analogic este un semnal care poate varia continuu, între un minim și un maxim.

Supapă cu solenoid pentru comanda pneumatică a vanei EGR
Solenoizii supapelor de control ale sistemelor automobilului sunt acționate cu semnale (tensiuni) analogice. De  exemplu, o supapă EGR acționată cu solenoid poate fi deschisă în orice poziție, între minim și maxim, în funcție de tensiunea de alimentare. Dacă-i aplicăm OV va fi complet închisă (0%), la 13V complet deschisă (100%) și va avea poziții intermediare, la tensiuni de comandă intermediare (ex. 60% deschisă pentru o tensiune de 7.8V).

(Continuarea in nr.10/2021 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button