2021Nr. 09 / 2021

Modul de functionare a ambreiajului pentru transmisiile manuale

Echiparea automobilelor cu cutii de viteze manuale sau automate depinde în principal de ţara în care se comercializează automobilul respectiv. De exemplu în Europa aproximativ 70% din automobile sunt oferite spre vânzare cu cutii de viteze manuale. La polul opus se află regiunea NAFTA (America de Nord, Canada şi Mexic) şi Japonia în care automobilele cu cutii automate reprezintă 84%, respectiv 70%, din totalul de automobile.

In cazul automobilelor echipate cu cutii de viteze manuale este indispensabilă utilizarea unui ambreiaj.
Acesta este poziţionat între motor şi cutia de viteze şi are două funcţii majore:
1. permite întreruperea fluxului de putere dintre motor şi cutia de viteze;
2. permite cuplarea progresivă a motorului la cutia de viteze în timpul demarajului.

Ambreiaj montat pe motor
1. bloc motor
2. volanta motorului
3. discul de ambreiaj
4. placa de presiune
5. arc diafragmă

Întreruperea fluxului de putere dintre motor şi cutia de viteze, în cazul în care o treaptă de viteză este cuplată, este necesară în momentul în care turaţia motorului tinde să scadă sub turaţia de mers încet în gol (ralanti) pentru a preveni calarea motorului. De asemenea, schimbarea treptelor de viteză se face fără sarcină (fără flux de putere între motor şi roţi) deci este necesară decuplare motorului de cutia de viteze prin intermediul ambreiajului.

(Continuarea in nr. 09/2021 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button