Nr. 04 / 2012

Totul Despre Anvelope

Anvelopele autoturismului sunt considerate adesea ca fiind piese mai putin importante ale vehiculului. Aceasta apreciere este insa departe de adevar. Anvelopele sunt singurele zone de contact, pe care vehiculul il are cu suprafata carosabila.

Anvelopa, este o componenta cruciala, de mare calitate si inalta tehnicitate a sasiului, special destinata pentru a de­servi autoturismele moderne care circula cu viteze mari. Anvelopele nu numai ca trebuie sa se potriveasca la diverse sis­teme de suspensie si sa raspunda pre­cis la comenzile directiei, ci trebuie in acelasi timp sa fie silentioase si durabile. Mai presus de toate, pentru ca vehiculul sa ruleze in siguranta, anvelopele tre­buie sa faca fata fortelor extreme exer­citate asupra acestuia – la franare, acce­lerare sau in viraje. Aceasta este cu atat mai importanta atunci cand drumul este ud si alunecos sau acoperit cu zapada si gheata. Asadar, fiind mereu preocupati de siguranta dumneavoastra, va oferim aici cateva sfaturi si recomandari privind buna functionare a anvelopelor.

 

Verificati regulat presiunea anvelo­pei.

Presiunea din anvelope joaca un rol definitoriu in ceea ce priveste durata de viata a anvelopelor si performantele lor referitoare la siguranta. Presiunile sunt determinate in mod individual, in functie de tipul vehiculului, de catre producatorii acestui vehicul si al an­velopelor. Supra- sau sub-presiunea anvelopei reduce capacitatea acesteia de a avea o aderenta corespunzatoare. Nu numai ca va contribui la o uzura excesiva si asimetrica a anvelopei, dar va influenta substantial si manevrabilitatea, ceea ce poate crea pericole indeosebi la virajele luate cu viteze mari. Daca presiunea nu este adecvata in functie de sarcina incarcata, temperatura an­velopei creste datorita flexarii sporite a flancului. O temperatura excesiva poate cauza deteriorari ireparabile ale struc­turii anvelopei. Verificati presiunea din anvelope la fiecare doua saptamani si reglati-o daca este necesar. Tineti minte, controlati presiunea in anvelope doar cand acestea sunt reci, si nu atunci cand sunt calde in urma sofatului. De aseme­nea, nu uitati sa verificati si presiunea rotii de rezerva sau a celei temporare, deoarece se poate intampla oricand sa aveti nevoie de ele. Va rugam consultati informatiile suplimentare despre an­velopa de rezerva sau temporara, puse la dispozitia dumneavoastra de catre producatorul vehiculului.

 

Evitarea deteriorarilor.

Anvelopele se pot deteriora fara ca soferul sa realizeze acest lucru. Daca descoperiti sau suspectati o astfel de problema, anvelopa trebuie imediat inspectata de catre un service profesio­nist de anvelope. Verificati starea anvelopelor in mod re­gulat pentru a sesiza deteriorari exte­rioare cum ar fi taieturi, fisuri sau umflaturi.

 

Nu suprasolicitati anvelopele.

Suprasolicitarea anvelopelor (viteza excesiva sau suprasarcina) trebuie sa fie evitata. Aceasta are acelasi efect ca si sub-presiunea si poate cauza deteriorari ireparabile ale anvelopei. Evitati supra­sarcina vehiculului dumneavoastra. Daca intentionati sa sofati supraincarcat sau la viteze foarte mari, ajustati presiunea in anvelope conform recomandarilor facute de producatorul vehiculului.

 

Rotati anvelopele intre ele

Majoritatea companiilor producatoare de anvelope va vor recomanda sa rotati toate cele patru anvelope la fiec­are 80.000 de kilometri. Pentru cei mai capriciosi, expertul recomanda sa faceti asta la fiecare 15.000 km, in special pen­tru vehiculele cu tractiune fata. De ase­menea, tineti cont ca diferite moduri de rotire sunt posibile.

Manualul utilizatorului ar trebui sa re­comande metoda preferata pentru vedumneavoastra, pe care o puteti discuta cu mecanicul. In plus fata de cele de mai sus, cea mai simpla cale de a imbunatati menevrabilitatea si capaci­tatea de franare este sa va asigurati ca anvelopele sunt umflate la presiunea corecta. Asigurati-va ca mariti presiunea, asa cum recomanda producatorul, atunci cand incarcati masina.

 

Asigurati-va ca rotile sunt aliniate corect

Alinierea rotilor le tine pe acestea in contact cu solul in mod egal. Este cru­cial pentru durata de viata a anvelo­pelor masinii dumneavoastra si este o operatiune relativ ieftina. Daca suprafata de rulare se uzeaza inegal sau directia masinii nu se mentine, indiferent cat de drept mergeti, poate fi un semn ca trebuie sa verificati geometria rotilor. Verificati semnele uzurii inegale sau daca loviti o groapa intr-o curba, verificati geometria.

 

Importanta adancimii profilului caii de rulare.

Acordati o atentie insemnata asupra caii de rulare a anvelopei – are un im­pact considerabil in ceea ce priveste perfomantele acesteia. Este foarte importanta adancimea profilului caii de rulare, care in general este reglementat de lege a fi de minimum 1.6 mm. Daca sofati avand un profil mai putin adanc, riscati sa fiti amendat sau sa primiti puncte de penalizare rutiera. Indicatorii de uzura ai caii de rulare ( TWI ) reprezinta un reper important de apreciere al adan- cimii acesteia. TWI sunt nervuri aflate in principalul canal longitudinal al caii de rulare, distribuite uniform de-a lungul circumferintei anvelopei, nervuri care ajung sa fie la acelasi nivel cu profilul caii de rulare atunci cand este atins nivelul minim legal de 1.6 mm al adancimii pro­filului. Anvelopele de iarna, au indicatori de uzura suplimentari ce indica atunci cand adancimea profilului a atins 4 mm, deoarece performantele anvelopelor de iarna scad substantial sub acest nivel.

 

Influenta adancimii caii de rulare asupra distantei de franare. Efectuati regulat o verificare profesionista a anvelopelor.

Aceasta inseamna efectuarea echilibrarii anvelopelor si a geometriei rotilor. Efectuarea regulata a echilibrarii anvelo­pelor – de exemplu atunci cand inlocuiti anvelopele de vara cu cele de iarna – va asigura un sofat fara vibratii. Nu numai ca sofatul va deveni mai confortabil, dar se si diminueaza uzura anvelopelor si al suspensiilor vehiculului. Un alt aspect pozitiv: sporiti siguranta dumneavoastra, a pasagerilor vehicului si a celorlalti participanti la trafic.

Continuarea in Nr. 4/2012

 

 

 

Back to top button