2016Nr. 03 / 2016

Compresorul mecanic

Supraalimentarea cu compresor mecanic este o alta metoda de a mari densitatea de putere a unui motor, similara cu utilizarea unui turbo-compresor. Compresoarele mecanice sau volumetrice sunt o alternativa  mai ieftina, insa care au mai multe dezavantaje nefiind asa compacte ca şi turbo-compresorul. Acestea se pot regasi pe majoritatea autoturismelor si camioanelor produse pană in prezent.

O  metoda alternativa de crestere a puterii motoarelor cu ardere interna este aceea de a utiliza un compresor volumetric. Diferenta fata de turbocompresor,  este ca acesta este actionat mecanic, direct de catre motor prin intermediul unei curele.Cu toate acestea, in ceea ce priveste principiul lor de functionare, diferenta majora, dintre cele doua este ca in cazul compresorului mecanic lipseste turbina.

Fiind antrenat direct de catre motor, compresorul mecanic raspunde instantaneu la apasarea pedalei de acceleratie. Practic, in cazul acestui tip de compresor nu putem vorbi despre „turbo lag”, caracteristica specifica doar turbocompresoarelor, care consta in timpul scurs de la apasarea pedalei de acceleratie pana la intrarea in functiune a turbosuflantei.

Pe de alta parte, spre deosebire de turbocompresor, modul de functionare al compresorului mecanic prezinta dezavantajul puterii consumate si al randamentului scazut la turatii foarte mari ale motorului (efectul fortelor de frecare se amplifica direct proportional cu cresterea turatiei motorului)

Un alt dezavantaj este acela ca, prin comprimarea aerului, acestuia îi creste temperatura ceea ce face ca randamentul termic sa fie afectat.

Rotorul compresorului mecanic difera de cel al turbocompresorului. Practic, aproape toate compresoarele mecanice utilizeaza rotoare de tip Roots.

In ceea ce priveste randamentul compresorului mecanic la turatii inalte ale motorului, pentru a limita pierderile de putere se utilizeaza un ambreiaj controlat electronic. Acesta permite practic decuplarea compresorului la turatii foarte mari. Cu toate acestea, compresorul mecanic nu se apropie nicidecum de performantele unui turbocompresor

(continuarea in nr. 03/2016 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button