2013Nr. 07 / 2013

SUPAPA BLOW OFF

 Supapa blow off (SB sau BOV) este un sistem de eliberare a presiunii prezent la cele mai multe motoare turbo. Scopul acesteia este sa previna unda compresorului si sa reduca uzura turbinei si a motorului.

Supapele blow off atenueaza efectele unui compresor, prin faptul ca ii permite aerului comprimat sa se duca in atmosfera, producand un sunet distinct, sau sa recircule in admisia ajutajului de
intrare a compresorului. Valva de descarcare (Blow Off Valve sau, pe scurt, BOV) se utilizeaza exclusiv la motoarele supraalimentate. Un dispozitiv destinat la origine performantei, a fost preluat de lumea tuningului in special pentru efectul sonor pe care il produce la schimbarea treptelor (sau la orice alta ridicarea a piciorului de pe acceleratie). Supapa ce imprejmuieste compresorul (SIC), cunoscuta si ca supapa de eliberare a presiunii, este o supapa ce distribuie aerul, cu scopul de a elibera presiunea din sistemul de admisie al unui vehicul turbo atunci cand supapa de admisie este ridicata sau inchisa. Presiunea aerului este recirculata inapoi in capatul sistemului de admisie (inaintea turbinei), dar dupa senzorul de evacuare a aerului.

28Supapa blow off (numita cateodata si „supapa sonora”, a nu se confunda cu supapa de by-pass) face aceleasi lucruri si elibereaza aerul in atmosfera, in loc sa-l recircule. Actiunea de blow off produce un numar distinctiv de suieraturi, in functie de modelul evacuarii. Anumite supape blow off se vand cu o iesire in forma de trompeta ce amplifica intentionat sunetul. Anumiti detinatori de vehicule turbo pot cumpara o supapa blow off numai pentru efectul auditiv, atunci cand nu este indispensabila unui motor normal. Sporturile cu masini conduse de FIA au interzis vanzarea supapelor blow off. Relativ simpla din punct de vedere constructiv, BOV este o supapa cu membrana sau piston mentinuta in pozitia “inchis” de un arc cu o forta prestabilita. Aceasta se monteaza pe traseul dintre compresor si galeria de admisie, inaintea clapetei de acceleratie.

29 Arcul de care am amintit anterior se comprima atunci cand asupra membranei (sau a pistonului, in functie de varianta constructiva) este exercitata o presiune ce depaseste valoarea stabilita pentru aplicatia respectiva. Pe de alta parte, depresiunea din galeria de admisie, produsa in momentul inchiderii clapetei de acceleratie, actioneaza pe suprafata opusa ajutand manevra. Astfel, se deschide supapa si se elibereaza surplusul de aer, producandu-se sunetul caracteristic.

30

Prin insurubarea capacului se ajusteaza pretensionarea arcului si, implicit, presiunea la care supapa se deschide, iar surubul limitator regleaza cursa pistonului, determinand debitul de aer care poate fi refulat.

 

 

 

 

(continuarea in nr. 07 / 2013 al revistei AutoTehnica)

 

Related Articles

Back to top button