2013Nr. 11-12 / 2013

SISTEMUL DE RECICLARE A GAZELOR DE ESAPAMENT- FUNCTIONARE SI DIAGNOSTICARE

 

Legile din ce in ce mai stricte au impus reducerea emisiilor de gaze poluante, pentru a atinge parametrii stabiliti de acestea, in vederea protejarii mediului inconjurator. Acest lucru este valabil atât pentru motoarele diesel, cat si pentru cele pe benzina.

 

 

Emisiile de oxizi de azot sunt reduse cu ajutorul sistemului de recirculare a gazelor de esapament (EGR). In cazul motoarelor pe benzina, consumul este, de asemenea, redus aducandu-se modificari la partea
de alimentare cu carburant.

La temperaturi inalte de combustie, oxizii de azot sunt produsi in camera de ardere a motorului. Recirculand o partea a gazelor de evacuare, combinate cu aerul rece, proaspat admis, se obtine o temperatura de ardere mai scazuta deci, oxizi de azot in cantitati mici. Temperatura de ardere mai mica previne formarea oxizilor de azot.

Rata de recirculare a gazelor de esapament la motoarele diesel si cele pe benzina.
Cum functioneaza sistemul EGR?
Se face o distinctie intre doua tipuri de recirculare a gazelor de evacuare: „interioara” si „exterioare”. In cazul recircularii gazelor de esapament interioare, amestecul aer curat/gaze recirculate este amestecat
cu combustibilul in interiorul camerei de ardere. in cazul tuturor motoarele in patru timpi aceasta este realizata prin intermediul supapelor admisie si evacuare. Datorita sistemului de functionarea, viteza
de recirculare a sistemului EGR este destul de scazuta si poate fi modificata numai intre anumite limite. Aceasta modificare este valabila doar in cazul sistemelor de distributie variabila a supapelor, dar depinde fundamental de viteza si sarcina.

1. Unitate de control66
2. Supapa EGR
3. Senzor de temperatura
4. Convertor presiune electro-pneumatic
5. Senzor oxigen
6. Catalizator

 

Recircularea gazelor de esapament exterioare are loc prin intermediul unei linii suplimentare intre galeria de evacuare si galeria de admisie, precum supapa EGR. Primele sisteme au fost controlate de catre o supapa actuatoare care era deschisa sau inchisa printr-o unitate de avans vacuumatica (actionare pneumatica). Presiunea din conducta de admisie servea ca un parametru de control pentru unitatea de avans vacuumatica. Acest lucru insemna ca pozitia supapei actuatoare depinde de starea de functionare a motorului.

Pentru a castiga mai multa influenta asupra ratei de recirculare a gazelor de esapament, au fost instalate clapete pneumatice si supape de presiune, precum si supape de intarziere. Unele sisteme luau, de asemenea, in calcul, contrapresiunea de evacuare ca presiune regulatoare pentru unitatea de avans vacuumatica. in unele conditii de operare, sistemul EGR este oprit complet. Pentru a fi posibil acest lucru, au fost instalate supape electrice de comutare in linia de comanda. in ciuda acestor posibilitati de influentare a sistemului, EGR-ul a fost intotdeauna dependent de sarcina motorului si presiunea din admisie, ce este conectata la unitatea vacuumatica.

(continuarea in nr. 11-12 / 2013 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button