2014Nr. 08 / 2014

SISTEMUL DE CONTROL AVANSAT AL BUJIILOR

Sistemul de control avansat al bujiilor, maximizeaza eficienta motorului, ajustand permanent avasul bujiilor, pentru a asigura presiunii maxime ale carburantului dupa ce pistonul a ajuns la 10 grade dupa punctul mort superior. Reglajul incorect al bujiilor poate avea efect asupra emisiilor si asupra bunei functionari a autovehiculului. Daca avansul bujiilor este prea mare, in anumite conditii, va aparea detonatia, astfel rezultand o cantitate crescuta de HC si NOx. Deoarece producerea Nox-ului are loc predominant la motoarele ce functioneaza subturate, cistemul de control avansat al bujiilor trebuie sa asigure timpii de combustie corespunzatori. Daca timpii de aprindere sunt intarziati, va avea loc doar o combustie partiala astfel rezultand performante scazute ale motorului si un nivel al emisiilor poluante crescut.

Principalele cauzue ale timpilor de aprindere ai bujiilor incorecti
La sistemele care sunt dotate cu modul electronic de control (ECM), care sa controleze avansul la aprindere al bujiilor, sunt doare doua posibile cauze care pot genera timpi de aprindere ai bujiilor incorecti: timpii initiali sau un semnal de intrare fals transmis la ECM.

Primul pas in disgnosticarea problemelor referitoare la emisiile poluante, ar trebui sa include mereu o verificare a timpilor de combustie. Orice eroare aparauta la timpii de combustie se va reflecta asupra intregii curbe a avansului de aprindere.. Daca sarcina motorului este calculata eronat, datorita unor semnale de intrare incorecte, unghiul avansului de aprindere nu va fi adecvat conditiilor de operare a motorului. Acest lucru se va reflecta asupra performantelor motorului si asupra nivelului crescut de emisii poluante.

Efectele cifrei octanice a Combustibilului
Motoarele toyota echipate cu un sensor de detonatie, sunt foarte sensibile la cifra octanica a carburantului.

Carburantii cu cifra octanica mica, va forta motorul sa realizare detonatia, care in schimb forteaza sistemul de detonatie intarziata sa intarzie timpii de detonatie.Pe anumite vehicule cu ECM-uri avansate sunt folosite memorii adaptive pentru a detecta semnlele de la sensorul de detonatie. Cand detonatia apare frecvent, ECM-ul reinvata curba initiala a avansului de aprindere, intarziind aprinderea pe toata plaja de operare a motorului.

Acesta curba intarziata a aprinderii va influeta negativ performantele motorului si economia de carburant, chiar si dupa ce se alimenteaza cu un carburant cu cifra octanica mai mare.

Aceasta curba a aprinderii intarziata, va ramane in memoria ECM-ului pana ce motorul va fi functionat o lunga perioada de timp cu un carburant cu cifra octanica mi mare sau, daca se deconecteza borna bateriei.

bujii 1

Scopul sistemului avansat al bujiilor
Avansul la pornire necesitat de catre motor. Variaza depinzand de anumite conditii de operare. in general avansul la pornire foloseste urmatoarea startegie:

– Avansul la pornire creste la motoarele de viteza pentru a se optimiza performantele motorului si consumul de crburant. Avansul la pornire trebuie micsorat la motoarele de sarcina pentru a se evita detonatia.

 

bujii 3Sunt multe variabile pe care sistemul trebuie sa le ia in considerare cand, determina avansul la pornire optim. Temperatura lichidului de racire, sarcina motorului si calitatea carburantului, sunt doar cativa din factorii care pot afecta avansul optim la pornire.

Ecm-ul determina timpul optim de aprindere, procsand mai multe semnale de intrare si apoi comparandu-le cu strategia de aprindere pre-programata sau cum mai este ea denumita “harta” de aprindere.

Autovehiculele cu injectie de carburant, folosesc un sistem avansat al aprinderii mecanic sau electronic: sistemul conventional de aprindere EFI (mecanic), sistemul avansat de aprindere variabila (VAST) sau avansul de pornire electronic (ESA)bujii 2

 

 

Efectele avansului la pornire asupra emisiilor si asupra functionarii motorului
Un avans la pornire prea mare, in special in conditii de sarcina maxima a motorului temperatura de combustie si presiunea cresc. Acestea duc la o crestere a HC si NOx, performante scazute ale motorului si posibil deteriorarea motorului. Un avans la pornire prea mic, duce la combustia partiala a amestecului aer/combustibil, rezultand performante foarte scazute ale motorului si un consum crescut de carburant.

 

Testare functionala
Problemele la avansul de pornire pot rezulta datorita setarilor initiale ale timpilor sau erori in timpul functionarii a avansului la pornire. Inainte de a se incerca verificarea avansului la pornire, in timpul functionarii, trebuie verificati timpii de aprindere si daca este cazul de reglat. Aceasta procedura variaza intre sisteme, dar la vehiculelel echipate cu TCCS, necesita un terminal cu pini (mufa) si un conector de verificare (DLC1) pozitionat sub capota. Dupa verificare si reglare, indepartati conectorul, pentru a informa ECM-ul de a restabili controlul adaptiv asupra timpilor de aprindere.

 

(Continuarea in nr. 08 / 2014 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button