
Sistemul combinat de aprindere si injectie de benzina Motronic, realizat de firma Bosch, este un sistem complex ce contine foarte multi senzori si actuatori proiectati pentru o functionare foarte precisa a echipamentului.
Injectia de combustibil este secventiala, economica si precisa, fiind pilotata integral de un modul de comanda electronic, care are o memorie Eeprom stocata cu niste cartograme (harti de injectie ) stabilite de proiectant pe standul de incercari al motorului.
Totodata, modulul de comanda al aprinderii si injectiei este echipat cu o memorie de defectiuni care, in timpul functionarii motorului monitorizeaza si stocheaza anomaliile aparute sub forma de coduri de defecte sau erori.
Aceasta memorie poate fi controlata doar cu un aparat special de diagnosticare prin cupla de testare a autovehiculului. Defectele aparute in memorie se pot datora senzorilor defecti, contactelor incorecte, mufe deconectate, cablaje defecte.
Totodata, in cazul aparitiei unei defectiuni, conducatorul auto este avertizat la bordul autovehiculului prin aprinderea unui martor de functionare defectuoasa a sistemului electronic. Exista module de comanda, care la sesizarea unui defect comuta pe un regim de functionare in regim de avarie a motorului, pentru a-l proteja, pana la remediere.
Senzorul de pozitie a clapetei de acceleratie este un senzor potentiometric, adica isi modifica rezistenta in functie de deplasarea unui cursor. Acest cursor este chiar axul clapetei de acceleratie de pe traiectul de admisie. Functionarea acestor senzori este fundamental aceeasi in toate cazurile, desi constructia poate varia in functie de aplicatie sau fabricant.
Un senzor de pozitie clapeta de acceleratie este un potentiometru conectat la un capat al axului clapetei de acceleratie care, prin rotatie, modifica rezistenta masurata.
Sistemul de injectie Motronic monopunct si partile componente:
1. rezervor carburant;
2. pompa;
3. filtru;
4. regulator presiune;
5. injector;
6. senzor temperatura aer;
7. ECU;
8. motoras pozitionare clapeta la ralanti;
9. potentiometru;
10. supapa purjare canistra carbon;
11. canistra carbon activ;
12. sonda lambda;
13. sonda temperatura motor;
14. cablaje;
15. baterie;
16. contact;
17. relee protectie;
18. mufa de diagnosticare
Potentiometru cu pista dubla
Sectiune a unui senzor de pozitie clapeta acceleratie cu o singura pista tipic:
Sectiune a unui senzor de pozitie clapeta acceleratie cu pista dubla tipic:
- Orificiu de montare
- Carter
- Lamela A
- Lamela B
- Pista de rezistenta A
- Pista de rezistenta B
- Conexiuni interne
- Conector
( continuarea in nr 06 / 2014 al revistei AutoTehnica )