2013Nr. 05 / 2013

SCHIMBAREA ULEIULUI LA CUTIA DE VITEZE

Inainte de a trece la treaba, trebuie consultate indicatiile din manualul de utilizare al producatorului pentru a vedea intervalul de timp in care trebuie schimbat uleiul la cutia de viteze manuala.                          In continuare vom prezenta pasii necesari pentru schimbarea uleiului la cutia de viteze.

Primul pas este de a achizitiona o cantitate suficienta din uleiul potrivit. Cutiile de viteze manuale utilizeaza ulei de tip 80W-90 sau 70w90, acesta fiind cel mai des intalnit tip de ulei. De fapt, nu intotdeauna. Anumiti producatori utilizeaza lichidul cutiei de viteze automate (automatic transmission fluid – ATF). Asadar, cutia de viteze manuala trebuie completata cu ATF. Avantajul ATF fata de uleiul pentru cutia de viteze il reprezinta vascozitatea redusa, ceea ce conduce la o tendinta de franare mai mica si, implicit, la o economie de combustibil imbunatatita. in mod corespunzator, angrenajele si rulmentii din cadrul cutiei de viteze care au specificat semnul ATF sunt proiectate sa utilizeze ulei cu vascozitate redusa. Prin urmare, nu incercati sa economisiti carburant introducand ATF in cutia de viteze manuala daca aceasta nu a fost proiectat pentru asa ceva.

12Cititi cu atentie specificatiile referitoare la ulei din manualul producatorului – in cazul in care cutia de viteze manuala necesita lichid pentru cutia de viteze automata, ar trebui sa stiti ce tip de ATF.
In prezent, exista o multime de tipuri de lichide pe piata. Nu exista un lichid universal. si situatia devine si mai ciudata: exista cateva transmisii manuale la care trebuie utilizat uleiul de motor. in concluzie, procurati-va ulei exact asa cum este specificat in manual.
Aceeasi precautie trebuie luata si pentru cutia de transfer. Aceasta poate utiliza ori ulei de tip 80W-90 pentru cutia de viteze ori ATF. Din nou, fiti atenti sa fie tipul corect.

Puntile de tractiune au ansamble pinion-coroana dintata cu angrenaj hipoidal. Dintii sunt curbati si nu sunt montati pe aceeasi punte. Angrenajele hipoidale au o alunecare la frecare mai mare fata de
mufa de cuplare a transmisiei sau canalul din cutia de transfer.
Unii producatori specifica un tip diferit de lubrifiant rezistent la presiuni mari de calitate superioara. Acesti aditivi rezistenti la presiuni mari sunt in general alcatuiti din compusi de zinc, care sunt usor corozivi. Nu utilizati acest tip de ulei in transmisie sau in cutia de transfer ca o imbunatatire.                        In final, multe punti utilizeaza diferential autoblocant prin frictiune, care necesita un alt tip de ulei cu proprietati de frecare modificate.Exista aditivi care permit unui ulei pentru angrenaje hipoide traditional sa realizeze aceasta functie sau se poate cumpara direct ulei care are incorporat elementul modificator al frecarii. Acesta reprezinta unul dintre putinele cazuri in care se recomanda utilizarea aditivilor.1008917_320_320

In plus, trebuie achizitionate niste saibe de etansare de cupru pentru busoanele de golire. Totusi, unele busoane de golire au saibe din plastic, reutilizabile, iar altele folosesc filete conice cu autoetansare ale conducte.

In cazul in care autovehiculul 4×4 nu are grada la sol extrem de ridicata, va fi necesar ca aceasta sa fie ridicat pe rampe. O alternativa ar fi folosirea unui cric de podea si a unor standuri de siguranta adecvate care vor furniza un spatiu de lucru mai mare. Nu lucrati niciodata sub un autovehicul sustinut doar de cric. Porniti autovehiculul cateva minute pentru a se incalzi puntile, dar nu prea mult astfel incat sistemul de esapament sa exercite presiune pe tricoul dumneavoastra. Atunci cand sunteti gata de munca, asigurati-va ca autovehiculul nu este inclinat. In caz contrar, puntile nu se vor usca complet. Va fi necesar sa purtati manusi de cauciuc sau manusi subtiri din latex. Mirosul de sulf al uleiului vechi din cutia de viteze va ramane pe piele timp de mai multe spalari, motiv pentru care este indicat sa se evite absorbtia prin piele a unor solventi cu potential cancerigen.

(continuarea in nr. 05 / 2013 al revistei AutoTehnica)

 

 

Related Articles

Back to top button