EditorialeNr. 07-08 / 2020

Romanul s-a născut Mecanic

Editorial August 2020

Așa cum lupa concentrează razele soarelui într-un punct, tot așa Facebook concentrează prostia umană și o adună pe toată într-un spațiu cât un ecran de telefon. Dar întrucât asta nu este de ajuns și această prostie, la rândul ei este concentrată suplimentar pe ”Grupurile de Specialiști”.

Nu știu câți dintre Dumneavoastră ați intrat vreodată să citiți ce se găsește pe acolo, dacă ați facut-o , Felicitări, daca nu, vă recomand cu căldură … Veți râde (sau plânge) așa cum nu ați mai facut-o de mult.

Pentru cei care nu știu încă la ce să se aștepte, m-am gândit să încep cu ceva lejer, așa ca am luat grupul ”Mecanici și Electricieni Auto”.  În acest grup sunt la grămada: mecanici, electricieni, ”garajiști” și ”auto-mecanici” (adică ăia care cred ca nu e mare brânză să îți schimbi singur distribuția acasă sau să schimbi o garnitură de chiulasă).
Și ca să nu pierd vremea, o să prezint cea mai recentă postare, aparținând lui Galben Adrian, publicată în data de 8 August 2020. Din respect față de autor, voi păstra întocmai ortografia inițială.

Desfac a patra oara chiuloasa la fiat ducato din 2006 cu motor de iveco 2,3 cc ,dupa ce prima data i-am schimbat garnitura .Prima data nu am stiut ca distributia se pune fiecare rola la punct si m am luat dupa semnele de pe cureaua de distributie ,asa cum o pusesem eu de noua si a mers perfect ,numai ca acuma erau foarte sterse semnele sau chiar nu se vedeau de loc (doar eu mi-am imaginat ca alea ar putea fi …. ) montez tot, dau la automat ,nicio compresie nici nimic, sun un prieten mecanic ,imi spune ca e belea, imi spune sa ma uit pe youtube ca acolo gasesc cum se face , zis si facut .. pun distributia cum trebe ,dau cheie ,porneste … (bucurie nevoie mare ca am reusit si nu am bulit nimic la motor) . Dimineata cand pornesc ,boncaneala mare la motor , demontez tot ,cand ridic capacu cu rampa culbutorilor , un tachet spart . Dou chiuloasa jos , ma uit la supape ,par ok ,cumpar tachetu, montez totu la loc , pornesc , turez ,se infierbanta apa din instalatie , incepe sa fiarba cu bulbuci pe furtunu de retur in vasu de expansiune .Demontez iar ,schimb garnitura cu una noua ,strang chiulosa la mana ,montez tot , pornesc ,tutez pana la incalzirea apei , iar fierbe cu bulbuci … imi cumpar cheie dinamometrica demontez sa strang din nou chiuloasa egal fiecare prezon cu cheia dinamometrica ,cand ridic capacu culbutorilor ,surpriza ! Trei tacheti sparti. Strang prezoanele cu cheia dinanometrica (se rupe un prezon de pe colt din cele mici) n-am incotro ,las asa ,montez tot sa vad ce se intampla . Pornesc ,plec cu masina 50 km , ajung la destinatie cu f mare greu , o rampa cat de mica abia o urca cu a intaia si nor de fum alb ce scotea pe esapament . Ajung la tara ,o bag in curte , demontez iar , 5 tacheti sparti , aceiasi , la aceleasi pistoane (admisie) CE SA FIE ? Supapele indoite da nu se vad decat daca le desfac asa e ?”

 

Mai puteți ? Să întreb cât l-a costat pe acest Cetățean să își repare singur mașina, comparativ cu mersul la un service autorizat ?
Dar asta nu este tot. O postare are și comentarii . Evident ca unii l-am sfătuit să meargă la un service, sau dacă chiar insistă să își repare singur mașina, să caute o documentație, să își cumpere niște SDV-uri, să citească puțin înainte …
La acestea, omul a răspuns:

” Intrebarea mea catre voi „mecanici cu experienta ” era de ce imi sparge techetii de la admisie ? Daca distributia e pusa corect , motoru porneste si merge in parametrii normali ,se tureaza ,are forta , iar dupa 15/20 de km incepe sa dea probleme ,cand desfac ,tacgetii sparti . Asta cu garnitura de chiuloasa o rezolv , iau alta garnitura strang la gradele care trebe pe care le-am aflat intre timp de la producator ,adica prima data 30 nm dupa care cate 90 ° de doua ori cu pauza de juma de ora intre strangeri … Da stransu chiuloasei nu vad ce legatura sa aiba cu spartu tachetilor … asa cum aiurea com. unii pe aici ..”

Interesant este că, după ce și-a montat chiulasa, omul s-a interesat de procedură și a încercat să o dreagă …. Expresia ”iau alta garnitura strang la gradele care trebe pe care le-am aflat intre timp de la producator” , meritând să intre în analele istoriei….

Din păcate problemele persistă, iar omul continuă …

urmatoarele dati asa am facut , motorul porneste ,merge in parametri normali ,dar dupa 10 /20 km incepe sa scoata fum alb pe esapament ,scade puterea motorului , cand desfac cinci tachetii sparti pe supapele de admisie . Cand am pus capacu cu ranpa tachetilor ,am facut de vre o trei ori exercitiu ,am ridicat capacu ,iar l am pus sa vad daca nu am deranjat vre o unu. Dovada ca nu i am daramat cand am pus capacu e si faptu ca motoru a pornit si a functionat in parametrii , nu scotea fum , nu nimic , doar dupa cativa km parcursi incepe nebunia…”

Știu, veți crede că așa ceva nu există . Așa cum bine a cuantificat un alt membru al grupului Asta inseamna sa ai vointa si bani de cheltuit in loc sa mergi la un service…9 tacheti…2 garnituri…1 buc cheie dinamometrica…1 prezon rupt…5 demontari…. ” (el a avut rabdare să numere, eu nu…)
Dar din păcate există … Și ca el sunt mulți. Sunt mulți cei care cred că să fii mecanic e ușor. Sunt mulți cei care cred că poți repara o mașină fără documentații sau fără scule speciale. Sunt mulți cei care cred că este mai ieftin sa o repar acasă decât să merg la service și care ”fac economii, oricât i-ar costa” (să întreb în cazul de față cât l-au costat piesele, sculele, timpul pierdut ?) . Să întreb dacă acel motor va mai fi vreodată în porcii lui ?

Dar astea sunt detalii. Iar ținând cont ca e vacanță, o să vă mai prezint câteva postări, pentru că este păcat să nu suferim cu toții la aflarea problemelor unora. Nu pierd vremea să caut, iau doar din cele mai recente :

Catalin Topor 8 August 2020: Buna ziua.am următoarea problema la un fiat punto 1.2 8v 2001:la prima pornire din zi imi porneste greu si parca merge in 2 persoane apoi dupa maxim 5 minute isi revine la normal,si tot restul zilei porneste frumos.problema asta nu e in fiecare zi …am pus testerul si a dat eroare pe bobina 1si încă una despre stepper motor ,am cautat despre ea si făcea referire la nush ce senzor ,unii au zis ca ar fi calculatorul,altii bobinele sau cablajul si ieri am aflat ca ar putea fi de la injectoare.sunt confuz si nu stiu încotro să o iau.as vrea sa aud si parerile dumneavoastra poate ati mai întâlnit situația asta. Va multumesc”
Daca Dvs stiti cum porneste motorul in 2 persoane, sunteti tari …

Lory LoryCika 8 August 2020  ” Buna seara! Am facut o gafa 🙈 .luni seara am alimentat cu 30 l motorina(mercedes a class 180 cdi) miercuri dimineata am mai alimentat 10 l(cred ca benzina😟) iar azi am mers la acelasi peco,aceeasi pompa,am bagat pompa si dupa 5 l(de benzina) mi-am dat seama de gafa facuta,am mai bagat 5 l de motorina dupa. Acul rezervorului imi arata full(dar cred ca mai incap vrro 10 l).intrebarea mea este:cum sa procedez?sa golesc tot rezervorul sau sa fac tot timpul full-ul? 🙄”

Ca și în cazul anterior, fata e perseverentă ….

Macovei Bogdan, 7 August 2020  ”Am.pus pe tico o baterie de diezel adica m ai mare se poate intampla ceva cu alterntorul”

Iar în incheiere, apoteotic, un alt cetățean care și-a reparat singur mașina (aflăm asta din comentarii). Evident păstrăm ortografia originală a autorului, pentru că este păcat să o alterăm …

Nicolae Basturea, 8 August 2020 Salutare meseriași vin și eu cu o problemă am un wolsvagan LT 28diesel,sa bulit pompa apă sa rupt cureaua distribuție supape strâmbe Ax came varză a trecut problema e că am schimbat tot și nu pornește,dau speri porneste și se oprește nu vrea motorina gândesc ce ar fi dar vreau să văd dacă gândesc bine”

 

Cam aceștia sunt oamenii. Cu mulți dintre ei vă întâlniți zilnic, atunci când, în disperare de cauză, vin la Dumneavoastră pentru a le repara stricăciunile pe care și le-au provocat singuri, din nepricepere sau prostie. Întrebarea mea este: ce facem mai departe ? Îi lăsăm să își strice singuri mașinile pentru a avea noi mai mult de lucru în viitor, sau începem o Campanie de Educare, prin care să îi facem să înțeleagă că ”Nu tot Românul s-a născut mecanic” ?

 

Related Articles

Back to top button
Close
Close