2013Nr. 05 / 2013

POMPA DE APA – FUNCTIONARE SI INLOCUIRE

 

Ganditi-va la pompa de apa ca fiind inima sistemului de racire al unui autovehicul. Rolul acesteia este de a plimba in permanenta lichidul de racire al motorului prin sistemul de racire, incepand de la radiator catre motor si inapoi. in cazul in care pompa de apa inceteaza a mai efectua aceasta munca sisifica, intregul sistem de racire va ceda. in aceasta situatie, autovehiculul se va incalzi si s-ar putea ca motorul sa sufere avarii grave ca urmare a supraincalzirii.

 

8    Pompa de apa se alimenteaza prin curent de la motor. Unele functioneaza cu ajutorul unei centuri si a unui scripete, iar altele prin intermediul unui mecanism de actionare sau lant. Aceasta putere este transferata catre un arbore pe care este localizat un rotor de compresor centrifugal. Rotorul de compresor centrifugal invarte si plimba lichidul de racire in acelasi mod in care o elice misca apa
sau aerul in cazul unui vapor sau avion. Arborele si rotorul de compresor centrifugal se invart pe un pivot etans, iar acest pivot este componenta pompei de racire care de obicei se schimba din cauza uzurii la frecare.
  Semnale de avertizare
Din fericire, o pompa de apa care este in curs de a ceda va avea scapari de lichid de racire. De asemenea, s-ar putea sa produca zgomot atunci cand pivotul se roteste. Simptomele unei pompe de apa care functioneaza defectuos sunt scurgerile de lichid de racire direct din pompa de apa sau din zona din jurul motorului. Un motor umed sau prezenta lichidului de racire de-a lungul colectorului de
evacuare de sub pompa de apa reprezinta semne sigure ale aparitiei inevitabile a unei defectiuni a pompei de apa. Din moment ce o pompa de apa poate sau nu sa functioneze, inlocuirea acesteia reprezinta o necesitate sau o modalitate de intretinere preventiva. in cazul in care pompa de apa prezinta
scurgeri minore sau masive, este evident ca aceasta trebuie inlocuita. Pe de alta parte, din moment ce destul de des, o mare parte din sistemul de racire sau din motorul propriu-zis trebuie  inlaturat pentru a avea acces la pompa de apa, inlocuirea acesteia atunci cand sunt vizate sistemele adiacente ar putea constitui o manevra inteligenta.
  Cresterea treptata a dificultatii
Unele pompe de apa sunt relativ usor de accesat si pot fi reparate cu instrumente manuale de baza si cuno?tiin?e mecanice. Altele sunt foarte bine incastrate in interiorul motorul, incat este necesar ajutor profesional. Pompele de apa care preiau curent de la cureaua de distributie sau lantul de distrubutie sunt de obicei localizate in interiorul motorului si se inlocuiesc cel mai bine atunci cand este reparata o alta componenta si invers.

Un alt moment ideal pentru inlocuirea pompei de apa este atunci cand sistemul de racire este vizat pentru o reparatie generala  precum inlocuirea sau inlaturarea radiatorului, din moment ce primul pas in inlocuirea pompei de apa il reprezinta uscarea mediului de racire. Efectuarea unei reparatii la pompa de apa este mai usor de realizat atunci cand radiatorul este indepartat pentru o mai buna vizibilitate a spatiului de lucru.

9
Prezentarea de mai sus are ca scop furnizarea unei imagini de ansamblu asupra modalitatii prin care se schimba sau se indeparteaza pompa de apa in cazul unui autovehicul cu tractiune pe spate dotat cu un sistem de tractiune echipat cu, curea in forma de „V”. Centurile de tip serpentina sunt supuse de obicei unor tensiuni foarte mari si solicita o alta procedura fa?a de centurile in forma de „V”. Pentru proceduri de reparare specifice, este recomandat s se respecte recomandarile producatorului sau instructiunile furnizate in manualul de utilizare.

 

(continuarea in nr. 05 / 2013 al revistei AutoTehnica)

 

 

 

 

Articole asemanatoare

Back to top button