2017Nr. 03 / 2017

Controlul electronic al acceleratiei

Drive by Wire constă într-un sofisticat senzor de poziţie pedală  ce sesisează poziţia pedalei de acceleraţie şi trimite informaţia către Engine Control Module (ECM). Acest sistem este superior celui acţionat de cablu din următoarele motive: reduce considerabil numărul de elemente ce se mişcă, Precizia crescuta, permite ca poziţia clapetei să fie în stânsă legătură cu informaţiile ECU, precum presiune combustibil, temperatură motor şi recirculare gaze. Acest lucru înseamnă consum redus de combustibil, putere precum şi nivel redus noxe.

.

 

Pedala de acceleratie electronica

Cablul de acceleratie, pe automobilele din ziua de astazi aproape ca a devenit redundant.Sistemul electronic(drive by wire) este un concept nou si a fost introdus de catre producatorul german BMW pe seria 7 inca din anul 1988.Acest sistem a fost inbunatatit de alungul anilor , acum gasindu-se pe o gama variate de modele de autoturisme. Un cuplaj mecanic intre pedala de acceleratie si clapeta de acceleratie a existat mereu, fie prin caburi fie prin cuplaje articulate.

Acestea au fost inlocuite cu module de control electronic, senzori si actuatori. Acest sistem se numeste drive by wire (condus prin fire/controlat electronic

Sunt mai multe motive, pentru care comandarea electronica a acceleratei este preferata in fata cele clasice:

  • sistemele de bord ale vehiculului sunt capabile sa controleze toate operatiile motorului autovehiculului, mai putin debitul de aer din admisie.
  • Folosind sistemul electronic al acceleratiei, se aigura ca motorul primeste informatia corecta cu privire la deschiderea clapetei de acceleratie in orice situatie data.
  • Optimizarea alimentarii cu aer deasemenea va asigura o limita scazuta a emisiilor de gaze poluante.Combinand contrlul electronic al acceleratiei cu pilotul automat, controlul tractiunii, viteza de croaziera si sistemul ESP se va ajunge la un control total parametrilor motorului.

Variante constructive ale sistemului electronic de control al acceleratiei

Primele versiuni ale controlului electronic al acceleratiei, erau bazate pe ideea de a deveni un sistem de serie.Utiliza propriul ECM, fara a necesita hardwear aditional sau programare fata de ECM-ul original al vehiculului.Acest nivel a fost atins, introducand un minimum de date necesare in ECM-ul vehiculului, printr-un link serial din unitatea de controla actuatorulul electronic al acceleratiei, ca in figura de mai jos.

Schema logica de functionare a sistemului Drive by Wire

 

 

(continuarea in nr. 03/2017 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button
Close
Close