
In urma cu un an, am aflat de existenta unui proiect de lege, ADOPTAT de Senatul Romaniei inca din 29 SEPTEMBRIE 2010, dar a carei existenta a fost complet ignorata de mass-media. Ce dracu, doar vreo 100.000 de oameni si 5.000.000 de soferi vor fi afectati. Merita discutata ? Nu cred, mult mai important pentru natiune este numele partenerului de pat al Biancai Dragusanu. Mult mai importante sunt divorturile lui Prigoana sau evolutia relatiei dintre Anda Adam si Victor Slav decat decizii care pot inchide mii de service-uri, lasand pe drumuri zeci de mii de oameni sau pot obliga service-urile sa majoreze tarifele de manopera, afectand direct milioane de familii posesoare de autovehicule.
Dar, hai sa incepem cu inceputul.
Legea a fost propusa de Deputatul PSD Iulian Iancu, in acea perioada Presedinte al Comisiei pentru Industrii si Servicii a Camerei Derutatilor si a fost ADOPTATA de SENATUL ROMANIEI, dupa cum am mai spus, in 2010.
Mai bine de un an, legea s-a plimbat pe la Camera Derutatilor, unde, a fost respinsa intr-un final.
Pentru curiosi, iata intreg procesul prin care a trecut aceasta lege:
29.09.2010 adoptat de Senat adoptare cu respectarea prevederilor art.76 alin.(2) din Constitutia României
13.10.2010 înregistrat la Camera Deputatilor pentru dezbatere
09.11.2010 prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
trimis pentru raport la Comisia pentru industrii si servicii
· termen depunere amendamente: 16.11.2010
· termen depunere raport: 24.11.2010
trimis pentru aviz la Comisia juridica, de disciplina si imunitati
16.11.2010 primire aviz de la: Comisia juridica, de disciplina si imunitati
13.04.2011 primire raport favorabil de la Comisia pentru industrii si servicii
18.04.2011 înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor
16.05.2011 dezbatere în plenul Camerei Deputatilor (retrimis comisiei)
trimis pentru raport suplimentar la Comisia pentru industrii si servicii
· termen depunere raport: 06.06.2011
18.05.2011 primire raport suplimentar favorabil de la Comisia pentru industrii si servicii
23.05.2011 înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor
09.11.2011 primire raport suplimentar de la Comisia pentru industrii si servicii
dezbatere în plenul Camerei Deputatilor (ramas pentru votul final)
22.11.2011 respins de catre Camera Deputatilor
rezultat vot pentru=135, contra=154, abtineri=2, nu au votat=1 (prezenti=292)
Partea cea mai interesanta o reprezinta Dezbaterea Parlamentara la votarea legii. Stiti cat s-a discutat pe seama ei ?
Mai jos va prezint stenograma INTEGRALA a DEZBATERII. Din ea sper sa intelegeti cat de mult le pasa celor pe care i-am trimis in Parlament de soarta celor care le repara masinile:
“Doamna Roberta Alma Anastase:
La punctul 27: Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz. Comisia pentru industrii si servicii propune adoptarea. Votul este deschis, va rog sa votati.
Guvernul nu sustine. 135 de voturi pentru, 154 împotriva si doua abtineri. Raportul a fost respins.”
GATA !
ASTA A FOST TOT !
Intrucat legea a fost propusa de unu’ de la PSD, automat Guvernul trebuia sa fie “contra”, deci automat legea a fost respinsa. PUNCT.
Credeti ca Domul Iancu s-a oprit aici ? Evident ca NU.
Dupa 3 luni, a introdus DIN NOU lege la Camera Derutatilor, SUB UN ALT NUMAR. Daca la inceput legea se numea “Legea 552/2101”, acum s-a numit “Legea 341/2012”.
Care a fost traiectoria acestei legi ?
06.03.2012 prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
06.03.2012 înaintat la Senat
17.09.2012 respinsa de catre Senat
24.09.2012 prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor
înregistrat la Camera pentru dezbatere
trimis pentru raport la Comisia pentru industrii si servicii
· termen depunere amendamente: 27.09.2012
· termen depunere raport: 04.10.2012
01.10.2012 primire aviz de la Comisia juridica, de disciplina si imunitati
03.10.2012 primire raport de la Comisia pentru industrii si servicii
08.10.2012 înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor
19.02.2013 dezbatere în plenul Camerei Deputatilor
19.02.2013 adoptata de Camera Deputatilor
rezultat vot pentru=324, contra=1, abtineri=2, nu au votat=1 (prezenti=328)
25.02.2013 depunere la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii
02.03.2013 trimitere la Presedintele României pentru promulgare
Care este partea interesanta ? Incepand din Ianuarie, noi, Revista AutoTehnica , in parteneriat cu Asociatia Specialistilor Auto din Romania, am inceput sa organizam intalniri la care au participat sute de patroni de service-uri auto, in care atrageam atentia asupra acestei legi. In 2012, peste 1300 de persoane au participat la intalnirile noastre. De fiecare data am tras semnale de alarma si am apelat la toti patronii de service-uri care cunosc parlamentari sa faca un apel catre acestia sa ne informeze daca “se mai pregateste ceva”. Din pacate am constatat ca NIMENI nu a fost interesat de acest aspect, astfel incat am fost luati prin surprindere cand, in data de 19 FEBRUARIE 2013, aceasta lege a fost votata si de Camera Derutatilor aproape IN UNANIMITATE (doar 1 SINGUR VOR IMPOTRIVA al unui parlamentar de la PPDD).
Am inteles atunci 2 lucruri: fie parlamentarii habar nu au ce legi trec prin mana lor, motiv pentru care NICI UNUL nu si-a informat vreun prieten patron de service de existenta acestei legi, fie patronilor de service-uri nu le pasa de soarta lor si nu fac NIMIC pentru a impiedica aparitia unor legi care sa ii distruga.
Cu riscul de a primi urari sincere de mama, sunt 110% convins ca AMBELE VARIANTE SUNT ADEVARATE.
OK. Pana acum am vorbit despre lege. Ea va fi promulgata de Presedinte si urmeaza a-si face efectele dupa publicarea in Monitorul Oficial. Intrucat service-urile au refuzat sa ne sprijine in incercarile de a opri aceasta lege, desi formal toti erau de acord cu noi ca trebuie oprita, atunci cand se punea problema de strangere de semnaturi sau fonduri – toti dadeau inapoi, considerand ca sunt destui prosti care sa se bata in locul lor, iar ei sa culeaga roadele, sau – in caz de esec – e vina celorlalti.
Desi am inteles ca majoritatea patronilor service-urilor se pisa pe eforturile noastre de a bloca o lege care ii afecteaza direct, totusi am incercat sa facem ceva, insa singuri nu am reusit si ne facem nostra culpa pentru asta. Poate in al 12-lea ceas, oamenii vor intelege ca numai impreuna putem face ceva si vor actiona in consecinta, dar …. Am mari indoieli ca va fi asa.
Dar ca sa nu mai bat campii aiurea, hai sa vedem ce prevede aceasta lege si unde consideram noi ca este afectat interesul service-urilor:
Pentru inceput sa citam din lege si din motivarea ei: “1. Alineatul (4) al articolului 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: (4)Autorizatia tehnica de functionare diferentiaza agentii economici pe clase, în functie de tipul si complexitatea activitatii pe care o executa.”
Pare ceva anormal si daunator aici ? Nu prea … numai ca in motivare se spune ca (scuzati cacofonia) “Conform Regulamentului CE nr.461/2010 autorizarea pe marca este realizata de catre producator, care, în mod nediscriminatoriu si pe baza unui set de cerinte riguroase, transpartente si accesibile, verifica componentele tehnice, dotarile si expertiza personalului tehnic din aceste ateliere de reparatii.”
Acum parca devine interesant, nu ?
Sa citim mai departe ?
(6)Refuzul motivat în scris al semnarii receptiei de catre beneficiar reprezinta o contestatie, care se înregistreaza în registrul contestatiilor al operatorului economic.