2016Nr. 02 / 2016

AMBREIAJUL DUBLU CU FRECARE USCATA

Cutiile (transmisiile) cu dublu ambreiaj (DCT) imbina avantajele unei cutii manuale (simplitate constructiva, randament ridicat) cu cele ale unei cutii automate (schimbarea automata, sub sarcina si fara socuri a treptelor de viteza).

Piata principala pentru automobilele cu transmisii cu dublu ambreiaj (DCT) o reprezinta Europa.
Tehnologia transmisiilor cu dublu ambreiaj nu este noua, ea fiind folosita si in trecut, de diversi producatori, dar nu la scara larga. Transmisiile DTC folosesc pinioane sincronizate, precum o cutie manuala. Partea distinctiva a acesteia, este ca are un sistem de presincronizare a treptelor de viteza si un ax central dublu care o conecteaza la volanta motorului.

Cutiile (transmisiile) cu dublu ambreiaj (DCT) imbina avantajele unei cutii manuale ( randament ridicat) cu cele ale unei cutii automate (schimbarea automata a treptelor de viteza fara socuri).

Diferente in ceea ce priveste modul de constructie sau principiul de functionare al transmisiei cu dublu ambreiaj fata de o transmisie normala nu sunt foarte multe. Rotile dintate , sunt similare cu cele ale unei cutii de viteze manuale iar cuplarea treptelor de viteza are loc tot prin sincronizare. Cu toate acestea, in cazul unei transmisii cu dublu ambreiaj cuplarea efectiva a treptelor de viteza are loc prin intermediul unor actuatoare (electrice sau electrohidraulice) comandate de catre un computer.

Componenta principala a unei transmisii DCT este ambreiajul dublu. Acesta transfera cuplul de la motor la angrenajele cutiei de viteze. Constructiv se deosebesc doua tipuri de ambreiaje duble: multidisc cu frecare umeda si monodisc cu frecare uscata.


Ambreiaj dublu – furci de     actionare

Trei componente de baza alcatuiesc sistemul dublu de ambreiaj: volanta cu masa dubla (DMF), ambreiaj dublu și sistem de cuplare. Aceste componente sunt controlate de mecatronica cutiei de viteze care inbina unitatea de control electronica si unitatea de control electrohidraulica.Sistemul mecatronic este gazduit în cutia de viteze care consta in doua seturi de viteze care functioneaza independent unul de celălalt

Componenetele sistemulului             Dual Clutch

1. Volanta cu masa dubla
2. Ambreiajul dual
3. Rulment presiune- sistem de actionare

Cuplul motor este transferat, prin intermediul volantei duble, placii centrale. Acesta se roteste impreuna cu volanta dubla, cu placile de presiune si cu cele doua arcuri diafragma. Ambele ambreiaje sunt prevazute cu mecanisme de compensare automata a uzurii, care mentin constanta distanta intre discurile de ambreiaj si placile de presiune, indiferent de gradul de uzura al discului. Acest mecanism asigura forte mici de actionare pe intreaga durata de viata a ambreiajului si caracteristici constante ale acestora, elemente esentiale pentru un sistemul de actionare automat.

(continuarea in nr. 02/2016 al Revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button