2022EditorialeNr. 01 / 2022

Arta de a da cu mucii în fasole

Editorial Ianuarie 2022

În România există, din estimările noastre, aproximativ 100.000 de mecanici auto. Din acestia, cu riscul de a fi injurat de toată lumea, nu cred ca mai mult de 1-2.000 se pot numi cu adevarat mecanici …
Restul ? Inlocuitori de piese ! (Și asta în cel mai fericit caz).
Pornind de la aceste fraze, săptămânile trecute, am avut o discuție cu un prieten (patron de service auto) care încerca să mă convingă contrariul (el fiind unul care nu doar ca baga o căruță de bani în documentații și cursuri pentru angajați și care nu concepea ca în alte service-uri nu se întâmplă la fel.
Ca să îi demonstrez contrariul, zilele trecute, împreună cu prietenii de la ProTV, am mai făcut un experiment legat de nivelul de pregătire al mecanicilor din diverse service-uri, alese efectiv la întâmplare.
Pe scurt, la un autoturism Opel Astra din 2011, motor 1,6 benzină, am ”ars” o siguranță de la termostat. Ca rezultat, ventilatoarele funcționau non-stop, iar în bord, apărea mesajul care te atenționa că trebuie să mergi la service. Când se punea pe tester, apăreau 3 coduri de eroare diferite, 2 legate de termostat si unul de supapa de control a noxelor, iar la descrierea erorii apărea textul LOW VOLTAGE (adică tensiune de alimentare scăzută).
Ce ar face orice mecanic normal la cap, daca vede că o piesă nu se alimentează ? Verifică siguranța si apoi firele … Ce am întâlnit însă pe traseu …
Deci, am urcat la volan 2 reporteri ProTV , cu o cameră ascunsă și le-am spus să se oprească în orice service doresc … Pe scurt: toate au pus testerul pe mașină, dar niciunul nu a scos un multimetru (sau o sârmă cu un bec) ca să verifice siguranțele …
Devizele primite ? Intre 800 si 1200 de lei (cu posibilitatea de creștere), toate invocând: înlocuirea termostatului, a sondei lambda, unul a invocat necesitatea unei revizii complete (ulei, filtre, etc)
Din păcate, experimentul a reușit, nu am găsit niciun mecanic, toți cei întâlniți erau doar ”înlocuitori de piese” …
De ce ”din păcate”, din moment ce ”am câștigat pariul” și am demonstrat ca am dreptate ? Pentru că înlocuitorii de piese ne strică imaginea în rândul clienților. De câte ori nu ați auzit expresiile: ”am dus-o la service si am scos-o mai stricată decât am lăsat-o”, ”nu mă duc la service, că ăia mă pun să schimb piese aiurea”, ”cumpăr eu piesele și stau lângă mecanic să văd când mi le schimbă” .. și multe altele ?
Cum vă simțiți când sunteți pus în aceași oală cu cei care își bat joc de meseria asta ? Cum vă simțiți când știți că sunteți privit din start cu suspiciune și neîncredere de clienții noi, care intră în service-ul Dumneavoastră ? Cum vă simțiți când, în calitate de proprietar al service-ului, trebuie să plătiți din buzunarul propriu, toate ”bulelile” date de angajați ?
Haideți să facem un exercițiu de imaginație. Să presupunem că nu ne-am fi oprit cu experimentul la obținerea devizului și am fi mers mai departe. Adică, cei de la ProTV s-ar fi așezat în sala de așteptare, s-ar fi comandat un termostat nou, o sondă lambda nouă, mecanicul le-ar fi montat, dar defectul ar fi rămas.
Între timp, apărea proprietarul mașinii (eu) care, aștepta montarea pieselor noi și văzând că eroarea persistă, ar fi cerut să se uite pe buletinul de analiză scos de tester. Văzând textul ”LOW VOLTAGE” ar fi intrebat ”Ați verificat siguranța ?” … Ar fi desfacut capacul panoului de siguranțe, s-ar fi uitat pe el ca să vadă care este siguranța de la termostat, ar fi scos-o, ar fi văzut că e ”împușcată”, ar fi schimbat-o singur, în fața Dvs și … problema s-ar fi rezolvat.
Daca însă clientul ar fi fost mai ”deștept”, ar fi scos un HaynesPro de exemplu, ar fi intrat la ”Diagnoză Asistată” (dacă vă mai amintiți articolul din numărul trecut) unde, introducând codul de eroare, ar fi văzut la PRIM PAS ”Verificați tensiunea la pinii X, Y”, iar apoi cu un multimetru ar fi constatat ca tensiunea este zero …
Ce ați fi făcut ? I-ați mai fi cerut banii pe piesele comandate aiurea ? I-ați mai fi cerut bani pentru montat / demontat termostat si sondă lambda ? Sau ați fi trecut totul la ”pierderi”? Dacă da, v-ați fi putut trezi cu o reclamație pentru înșelăciune (l-ați mințit că TREBUIE să cumpere niște piese de la Dumneavoastră, piese de care NU avea nevoie) plus un scandal monstru …
Dacă nu, ați rămas cu o gaură de 1500 RON (piesele) + manopera.
Iar acesta este un exemplu minor. Politica lui ”Facem economii oricât ne costă” nu ne duce la nimic bun și ne impinge la periferie.
Știm că nu avem cu cine să lucrăm, că nivelul general în piață al mecanicilor este VML (Vai Mama Lui), însă aceasta nu ne împiedică să punem noi mâna ca să ni-i ridicăm pe ai noștri. Nu ne împiedică să investim în cursuri, documentații, programe de reparații, manuale, samd.
Evident, unii vor ridica problema ”e scump” … Dar oare ce e mai scump ? Să dai 4-5 gherle pe an, în urma cărora să rămâi cu o gaură de 8-10.000 de lei sau să investești 3-4000 de lei in documentații și cursuri, care să te ajute nu doar să eviți asta, dar ”să ți se ducă vorba” că faci treabă bună, chiar dacă nu ești cel mai ieftin.
Și aici ajungem la un alt punct, IEFTIN. De ce TREBUIE neapărat ieftin ? De ce trebuie neapărat să aveți clienți pentru care contează prețul ? Efortul și munca Dumneavoastră tot alea sunt fie că lucrați cu 50 RON/oră, fie că lucrați cu 150 RON/oră. Pe de altă parte, clienții care vor CEL MAI IEFTIN, nu ați observat că sunt, de departe, cei mai dificili ? Ei vin cu piese în traistă, stau pe capul mecanicului, nelăsându-l să își facă treaba, de regulă au niște cazane în care nu ai curaj să tragi o bășină, de teamă să nu se dezmembreze, însă vin cu pretenții demne de o reprezentanță Rolls Royce.
Un foarte bun și drag prieten de la Baia Mare, are o vorbă ”Decât să muncesc degeaba, mai bine stau degeaba”.
Ce preferați, un astfel de client ? Sau unul relaxat, pentru care conteaza doar calitatea și care este dispus să plătească pentru asta. Un client care îți lasă cheile și îți spune ”fă ce știi că trebuie să faci, doar să meargă” … Să nu mai spun că parcă lucrezi mai cu drag la mașina unui astfel de client.
Evident alegerea este a Dumneavoastră. Până nu demult accesul la informații era destul de limitat. Acum însă (și datorită eforturilor ASAR) situația s-a schimbat radical: manualele după care se învață în școlile de profil din Germania, Austria, Franța, Elveția, etc, există și în limba română. Există programe de training extrem de bune, începând cu cele organizate de Garage Training, si terminând cu cele ale Distribuitorilor de Piese. Principalele programe de reparații: Autodata și HaynesPro WorkshopData există acum și ÎN LIMBA ROMÂNĂ (HaynesPro având chiar departamentul tehnic de cercetare-dezvoltare în România). Au apărut numeroase cărți tehnice din care cei interesați pot învăța. Există canale de YouTube în limba română (cărora în curând li se va mai adăuga unul … dar nu spun mai multe acum) … Există platforme de training on-line (iar în curând va mai apare una …) ….
Deci … CE VĂ LIPSEȘTE SĂ VĂ SPECIALIZAȚI OAMENII ???
În încheiere aș dori să răspund public unui vechi prieten (și abonat la revista asta) care ne reproșa că prea avem un stil ”didactic” , pentru începători și că ar dori să ne îndreptăm mai mult spre tehnologiile noi (mașini electrice și hibride). Sincer, sunt de acord 110% cu el … Numai că … Cum naiba să ne ducem la diagnoza mașinilor hybrid, când 95% dintre mecanici nu își dau seama când o siguranță este arsa ?
Cum naiba să vorbim de sistemele de Siguranță Activă, când în Școlile Profesionale, nivelul maxim de tehnologie predat este CARBURATORUL, iar la ”Diagnosticarea Sistemului de Aprindere”, elevii învață în 12 pagini despre ”reglarea platinii” … și atât ?
OK, nu avem profesori la liceele tehnologice, de pe băncile școlii ies niște semi-analfabeți, mecanicii pe care îi găsim sunt daună totală … Dar nimic nu ne împiedică sa încercăm să investim în noi, în oamenii noștri, în documentații la zi, în cursuri și manuale și, de ce nu, în studiu individual !
Iar pentru început, hai să vă dau un prim pont : luați o mașină oarecare, scoateți câte o siguranță și citiți codurile de eroare … Așa veți vedea ce efecte are nefuncționarea unui component sau a altuia de pe motor… Nu de alta, dar să nu vă prindă vreun client ”cu chiloții în vine” ..

Articole asemanatoare

Back to top button