20132015Nr. 06 / 2015

MOTORUL Mazda 2.0L Skyactiv-G

Motorul 2.0 SKYACTIVE-G este un motor de 2L in patru cilindrii pe benzina. Acest motor este bazat pe predecesorul sau (MZR) ce avea o rata de compresie de 10.0

Pntru a realiza obiectivul de reducere a emisiilor poluante, Mazda a demarat programul SKYACTIV care presupune optimizarea tuturor componentelor automobilului care au impact asupra performaței (dinamice și de consum).

Prin tehnologia SKYACTIV cei de la Mazda au obtinut cel mai mare raport de comprimare din lume la motoarele pe benzina(SKYACTIV-G), iar la motoarele diesel cel mai mic raport de comprimare(SKYACTIV-D). In ambele cazuri valoarea raportului este de 14:1.
Principalele avantaje ale acestei tehnologii sunt: reducerea emisiilor de dioxid de carbon(129 g/km – MAS si 108 g/km – MAC) si a consumului de combustibil

Un raport de comprimare mare imbunatateste considerabil eficienta termica a motorului. O valoare uzuala a raportului de comprimare pentru motoarele pe benzina actuale este in jur de 10:1 pana la 12:1. Daca raportul de comprimare este ridicat de la 10:1 la 15:1 eficienta termica a motorului este imbunatatita cu aproximativ 10%.

Motorul SKYACTIV-G, utilizeaza o eficienta termala inovativa. Practic, energia carburantului este convertita in putere, ceea ce pune in miscare vehiculul. Cu ajutorul acestei tehnologii, se maximizeaza economia carburantului si forta motorului dar se realizeaza si o scadere a  emisiilor poluante.

Motorul SKYACTIVE-G (benzina) este varianta moderna a unui motor ce s-a dovedit a fi extrem de efficient: motorul cu comprimare mare. Designul motorului permite comprimarea aerului si a carburantului in cilindru, la o rata mai mare decat in trecut, astfel generand o putere mai mare de la aceasi cantitate de carburant.Problema este ca motoarele cu comprimare crescuta, tind sa arda carburantul haotic, favorizand detonatiile, ceea ce poate duce la o reducere semnificativa a eficientei motorului si a dutratei de viata.

Pentru a diminua riscul apariției detonației, temperatura din cilindru, la sfârșitul cursei de comprimare, trebuie redusă. Gazele arse reziduale, care rămân în cilindru dupa cursa de evacuare, au un impact foarte mare asupra temperaturii din cilindru.

Practic, motorul SKYACTIVE-G poate functiona optim, datorita reducerii procentului de gaze arese reziduale, astfel evitandu-se si aparitia detonatiilor.

Una din metodele de reducere a procentului de gaze arse din cilindru, , este utilizarea unuisistem de evacuare 4-2-1. Acesta presupune o galerie de evacuare care preia gazele arse de la cei 4 cilindri prin 4 conducte separate. După o anumită lungime, cele 4 conducte converg în 2 și într-un final, înainte de a intra în catalizator, se unesc într-o singură conductă.

(continuarea in nr. 06 / 2015 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button