2014Nr. 03 / 2014

Modul de functionare al unui diferential

Diferentialul este o componenta extrem de importanta a lantului cinematic al fiecarui automobil, localizat fie în carcasa cutiei de viteze, fie în propria carcasa. Diferentialul are mai multe roluri – transmite puterea la roti, defineste demultiplicarea finala a transmisiei ai, cel mai important, permite rotirea roţilor axei pe care este montat cu viteze diferite.

Acest lucru se întâmplă mai ales la parcurgerea virajelor,  cand rotile trebuie sa parcurga distante diferite. Pentru a reusi acest lucru,, acestea trebuie sa se roteasca cu viteze diferite. Astfel, la efectuarea unui viraj, rotile din interiorul virajului se rotesc cu viteze mai mici decat cele din exteriorul virajului.

Asadar, diferentialul este cel care preia cuplul si turatia motorului prin intermediul cutiei de viteze si le transmite apoi rotilor motoare. Mai mult decat atat, datorita principiului sau de functionare este capabil sa distribuie cuplul motor in mod diferit.

Constructiv, diferentialul contine o carcasa cu un angrenaj principal, si un mecanism epicicloidal. Acest mecanism permite rotirea rotilor cu viteze diferite. Mecanismul epicicloidal contine doua roti dintate planetare si doua sau patru roti dintate sateliti.

(Mai multe in Nr 03/2014 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button