2017Nr. 08 / 2017

Sistemul Stop & Start

Ideea din spatele sistemului Stop&Start este simplă: dacă motorul este oprit pentru perioade scurte, de exemplu la semafoare, consumul de combustibil și emisiile sunt reduse. În acest fel, sistemul automat Stop&Start, ajută la economisirea combustibilului și la protejarea climei. Cu această tehnologie, emisiile de CO 2 pot fi reduse cu 3 – 8%. Avantajele pentru mediu și eficiența îmbunătățită, au favorizat o dezvoltare rapidă a sistemelor de pornire automată la toate clasele de vehicule. Având în vedere reglementările UE mai stricte cu privire la emisiile poluante ale autovehiculelor, producătorii de autovehicule pun în aplicare din ce în ce mai multe sisteme inteligente Stop&Start

După oprirea motorului, repornirea acestuia se face automat, atunci când conducătorul automobilului apasă pedala de ambreiaj sau elibereaza pedala de frână (in functie de tipul transmisiei)

Componentele sistemului Stop&Start
  1.  Unitate de comandă a motorului cu opţiunea software Start/Stop
  2.  Convertor DC/DC 12 Volt
  3.  Baterie rezistentă la cicluri (EFB, AGM) şi senzor de baterie
  4.  Demaror Start/Stop
  5.  Senzor pentru treapta neutră de viteză
  6. Senzorul pentru turaţia roţii
  7.  Senzor pentru arborele cotit
  8. Generator cu recuperarea energiei din frânare

Sistemul Stop&Start detectează când autovehiculul este staționat și, pe baza senzorilor, determină o serie de alți factori cu privire la modul de funcționare al vehiculului. Dacă șoferul s-a oprit la un semafor și setează transmisia la neutru, sistemul Stop&Start oprește motorul. In cazul unor modele mai recente, motorul se oprește chiar dacă viteza scade sub o anumită valoare. Deși motorul și, prin urmare, sursa principală de alimentare pentru toate sistemele sunt oprite, toți consumatorii și asistenții electrici sunt în continuare alimentați. Aceasta este furnizată de bateria vehiculului. Imediat ce ambreiajul este acționat, sistemul de pornire automată repornește motorul. Pentru vehiculele cu transmisii automate, sistemul Stop&Start răspunde numai la acționarea frânei. Dacă vehiculul este oprit în poziția P și piciorul șoferului rămâne pe pedala de frână, sistemul automat Stop&Start opreste motorul. Când frâna este eliberată, sistemul pornește din nou motorul.

Pornirile motorului cu sistem Start/Stop se fac foarte rapid şi economic. Măsurătorile din Noul Ciclu de Operare European (NEFZ), au arătat economii de consum şi reduceri ale emisiilor de aproximativ 8%. În traficul rutier real, economiile pot fi până la 15%. La un motor modern pe benzină, pentru pornirea caldă se consumă numai atât carburant, cât pentru 0,7 secunde de mers în gol.

Un sistem automat Start&Stop își obține informațiile necesare functionarii, de la diverși senzori. Un senzor de viteză, un senzor de turatie a roții și un arbore cotit oferă informații despre mașina, daca este în mișcare sau staționează. Calculatorul motorului coordonează procesele de pornire-oprire și le armonizează cu sistemul de management al motorului.

 

(continuarea in nr. 08/2017 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button