2013Nr. 11-12 / 2013

INJECTORUL- FUNCTIONAREA SI REMEDIEREA DEFECTELOR

 

Injector este o supapa care injecteaza carburantul la motoarele cu ardere interna, fie in canalul de admisie, intr-o antecamera de ardere sau direct in camera de ardere a motorului. O pulverizare ideala a carburantului se obtine daca jetul are spre exterior stropi mai fini si spre interior stropi ceva mai voluminosi.  Prin aceasta structura a jetului se aprind intai stropii mai fini, urmati de cei mai voluminosi, ceea ce duce la o ardere mai lenta si uniforma, deci la o crestere de presiune mai fina in camera de ardere.

Injectorul este un jiclor cu un electromagnet comandat de modulul de control al motorului (ECM). Pe baza cantitatii de aer admis si a turatiei motorului, modulul de control al motorului (ECM) calculeaza
timpul de injectie de combustibil de baza. De asemenea, modulul de control al motorului (ECM) calculeaza perioada de injectie de corectie, pe baza temperaturii lichidului de racire al motorului, semnalului de feed-back de la senzorul de oxigen pe timpul controlului in bucla inchisa (close-loop-control), conditiilor de drum (incluzand acceleratiile si franarile) si a starii de incarcare a bateriei, pentru a controla injectorul pe baza unui semnal de tensiune constant si a unei presiuni de injectie care este controlata pentru a fi constanta.

61

 

Deci, cantitatea de combustibil pentru injectie depinde de perioada de timp in care se realizeaza ciclul injectiei, in care electromagnetul va fi magnetizat si va mentine injectorul deschis, cu alte cuvinte, de modulatia latimii impulsului (pulse width modulation – PWM) transmis de la modulul de control al motorului (ECM). Cu cat este mai lung ciclul de injectie (latimea impulsului), cu atat este injectat mai mult combustibil.

 

 

 

 

62Injectorul are urmatoarele parti componente: corpul duzei, arcul bobinei, piston, filtru carburant, conexiune electrica si bobina. Sistemul electronic de injectie a combustibilului functioneaza astfel: injectia este realizata de catre injector. Cantitatea de injectie, este determinata in functie de timpul de functionare a injectorului – asa cum este calculat de modulul de control al motorului (ECM), pe baza cantitatii de aer admis – si de conditiile generale de drum.

In principiu, sunt folosite doua tipuri de sisteme de injectie:
•injectie multi-punct (Multi-Point Injection – MPI);
•injectie unic-punct (Single-Point Injection – SPI).

Ambele tipuri de sisteme necesita pompe de combustibil electrice care sa alimenteze continuu motorul cu combustibil, transmis de la rezervor prin filtrul de combustibil. Pompa de combustibil, poate fi montata in interiorul sau in exteriorul rezervorului de combustibil.

Injectorul pulverizeaza combustibilul de la galeria de admisie, iar presiunea sistemului este regularizata de regulatorul de presiune astfel incat sa fie constanta, in ciuda depresiunii din galeria de admisie.
In cazul sistemului de injectie unic-punct (SPI), combustibilul este pulverizat de un singur injector, dispus in partea central superioara a supapei de acceleratie. Distributia amestecului de carburant (aer-combustibil) care va fi trimis la fiecare cilindru este realizata de galeria de admisie. Acest sistem nu mai este folosit prea mult in prezent din cauza proastei distributii. in cazul sistemului de injectie multi-punct (MPI), fiecare cilindru are nevoie de propriul injector, care este dispus in galeria de admisie si care pulverizeaza spre supapa de admisie a fiecarui cilindru. Alimentarea cu combustibil, a fiecarui injector, se bazeaza pe rampa de combustibil.

 

(continuarea in nr. 11-12 / 2013 al revistei AutoTehnica)

 

Articole asemanatoare

Back to top button