
Principiul de functionare a injectiei electronice.
Cantitatea de aer aspirata de motor este functie de deschiderea clapetei de acceleratie si de regimul de rotatie al motorului.Aceste cantitati sunt greu de tinut sub control de aceea cantitatea de benzina va fi aceea care se va ajusta functie de cantitatea de aer
Calculatorul electronic este cel care calculeaza necesarul de benzina ce trebuie injectata.
Pentru a realiza acest lucru, calculatorul trebuie sa :
-Cunoasca cantitatea de aer admis.El dispune de informatii asupra presiunii sau debitului de aer din colectorul de admisie si asuprea vitezei de rotatie a motorului.
-Inchida sau sa deschida « robinetul » de benzina. Ele dispun de fapt de injectoare pe care le va comanda ( deschide ) timpul necesar trecerii unei anumite cantitati de benzina ( timp de injectie ).
Aceasta cantitate de carburant este initial calculata si poate fi ajustata in functie de diferiti parametrii cum ar fi : temperatura aerului si a apei din motor, pozitia exacta a clapetei de acceleratie..
Majoritatea informatiilor primite de calculator vor servi si la calculul parametrilor de aprindere.
Diferite sisteme de injectie electronica de benzina
Tipul injectiei | Sistem | Comanda injectiei | Comanda injectoarelor | Amplasarea injectoarelor |
Monopunct*.
1 injector. |
Injec?ie indirecta. | Cvasi-permanenta. | Independenta de ciclul motor | In amontele clapetei de acc.. |
Simultana | Toate in acelasi timp | |||
Multipunct.
Numarul injectoarelor egal cu cel al cilindrilor |
Injectie indirecta. | Semi-secventiala. | Pe grupe | In amontele supapelor de admisie |
Secven?iala
|
Individual in faza cu ciclul motor | |||
Injectie directa. |
Secven?iala
|
Individual in faza cu ciclul motor | Cu varful in camera de ardere |
* Acest sistem nu mai corespunde actualelor norme de de poluare a motorului.
Sinoptica injectiei de benzina.
Sinoptica injectiei presiune / viteza si debit masic / viteza.
Datorita acestui ansamblu de informatii, sistemul de injectie electronic de benzina poate gestiona cu precizie, cu ajutorul comenzilor, urmatoarele
• Injectia benzinei,
• Aprinderea,
• Nivelul de poluare al motorului,
Iar pentru anumite vehicule participa la gestionarea diferitelor sisteme ( climatizare, antidemaraj,…).
Amplasarea componentelor
1 Calculator electronic.
2 Captorul de pozitie/viteza si dantura .
3 Captorul de presiune colector.
4 Rampa si injectoarele de benzina.
5 Corpul clapeta cu potentiometru.
6 Actuator relanti.
7 Bobine aprindere.
8 Captor temperatura aer.
9 Captor temperatura apa.
10 Sonda de oxigen.
11 Pompa electrica si regulator de presiune carburant
12 Senzor de detonatii.
13 Canistra cu carbon activ.
14 E.G.R.
Parametrii fundamentali
Captorul de turatie si pozitie ( captor volant motor ).
El are rolul de a informa calculatorul asupra:
• Vitezei de rotatie
• Pozitia motorului.
Cele doua informatii sunt obtinute de un captor magnetic fix care transmite calculatorului imaginea electrica a coroanei danturate care se roteste solidar cu arborele cotit.
El este de tip inductiv ( genereaza un curent )
El se compune dintr-un bobinaj infasurat in jurul unui magnet permanent.Dispune la capatul sau de un element nunit coroana danturata.Aceasta coroana prezinta mai multi dinti.De fiecare data cand un dinte trece prin fata captorului, are loc o modificare a campului magnetic ceea ce conduce la o inductie a unui curent in bobinaj.
Calculatorul electronic analizeaza:
1. Tensiunea. Ea este proportionala cu viteza piesei mobile.Dar tensiunea este in acelasi timp functie de distanta ce separa captorul de corana danturata ( intrefierul )
2. Frecventa. Numarand numarul de impulsuri intr-un timp dat, calculatorul poate deduce viteza.El poate compara doua masuratori de viteza succesive si astfel sa afle acceleratia.
Realizarea practica.
Coroana danturata are dinti lati pentru reperarea pozitiei si dinti mai ingusti pentru masurarea vitezei..
Imaginea coroanei rotindu-se in fata captorului Imaginea electrica transmisa de captor catre
calculatorul de injectie.
Aceasta informatie este vitala functionarii motorului ( nu are mod degradat ).
Controale :
Conformitatea valorilor date de constructor.
• Continuitatea infasurarii,
• Rezistenta captorului,
• Izolarea,
• Tensiunea la viteza de antrenare cu demarorul,
• Starea coroanei danturate.
Captorul de presiune absoluta ( la injectia de tip presiune/turatie )
Are rolul de a informa calculatorul asupra presiunii din colectorul de admisie.
Este montat cat mai aproape de colector prentu a reduce timpul de raspuns al calculatorului..
Este de tip piezo-rezistiv.
Acest semnal este unul din parametrii principali pentru calculul timpului de injectie si de aprindere.