2014Nr. 06 / 2014

FUNCTIONAREA SI REMEDIEREA DEFECTELOR MECANISMULUI DE SERVODIRECTIE HIDRAULIC

Sistemul de asistare (electric, hidraulic sau electrohidraulic) al directiei scade considerabil efortul necesar pentru a manevra volanul. Majoritatea sistemelor moderne beneficiaza de grade diferite de asistare, in functie de viteza (mai mare la viteze mici pentru a usura manevrele de parcare/in trafic, respectiv mai mic la viteze mari pentru o acuratete sporita).Majoritatea automobilelor produse in ultimul deceniu au acest echipament in dotarea standard, cu efecte pozitive, atat asupra confortului cat si al sigurantei la volan.

 
Destinatia si partile componente ale servodirectiei  servo

La autoturisme, se utilizeaza mecanisme de comanda a directiei prevazute cu servomecanisme hidraulice. Servomecanismele de directie reduc forta necesara pentru manevrarea volanului, contribuind astfel la usurarea conducerii automobilului si la amortizarea oscilatiilor mecanismului de directie.
In functie de modul de realizare a servomecanismului, se deosebesc doua tipuri de servodirectie:

•Servomecanismul ce este realizat separat, de mecanismul de actionare a directiei, el actionand asupra organelor transmisiei directiei.

•Servomecanismul face corp comun, cu mecanismul de actionare a directiei. Servodirectia se compune din caseta de directie propriu-zisa, pompa de inalta pre siune, rezervorul de ulei, volanul cu axul si conductele de legatura.

Principalele componente ale sistemului de servodirectie: caseta de directie, semi-caseta de directie, pompa de inalta presiune, rezervorul de ulei, volanul cu axul, conductele de legatura, bieletele de directie si capetele de bara. Caseta de directie este compusa din carcasa, prevazuta la interior cu un cilindru in care se deplaseaza pistonul, ce transforma miscarea de rotatie a axului volanului intr-o miscare de translatie, transmitand-o sectorului dintat, pe al carui ax este montat levierul de directie. Pentru aceasta, pistonul este prevazut la parte exterioara cu o dantura, prin care angreneaza sectorul dintat, iar la partea interioara cu un locas cilindric, in care intra surubul conducator. in interiorul pistonului se gaseste si piulita de directie montata cu ajutorul piulitei inelare. Transformare miscarii de rotatie a surubului, in miscare axiala a pistonului, se face cu ajutorul bilelor si al piulitei. in carcasa montata pe caseta de directie, se gaseste mecanismul supapelor servodirectiei, etansat prin capacul interior si garniturile de etansare. Acest mecanism este compus din blocul port supape, supapele axului de antrenare si bara de torsiune.

Blocul port supape, face corp comun cu surubul conducator si contine, in plan transversal, doi cilindri (superior si inferior), corespunzatori celor doua supape. Supapele sunt de tip piston sertaras, cea de sus permitand trimiterea uleiului in spatiul dintre caseta de directie si partea din dreapta pistonului, iar cea de jos permite trimiterea uleiului in spatiul dintre caseta de directie si partea din stanga pistonului. Ea are rolul de a transmite momentul de rasucire de la axul volanului la surubul conducator, precum si de a readuce in pozitie neutra presiunea supapelelor-sertaras, atunci cand conducatorul automobilului nu mai exercita o forta de rotatie, asupra volanului.

 

(continuarea in nr. 06 / 2014 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button