2013Nr. 05 / 2013

FUNCTIONAREA SI INTRETINEREA ALTERNATOARELOR -II

Datorita dezvoltarii fara precedent a sistemelor electronice ale automobilelor moderne, consumul
de energie electrica a acestor sisteme este semnificativ si in continua crestere. Sistemul de incarcare cu energie electrica al automobilului trebuie sa suporte acest consum si in acelasi timp sa incarce bateria de acumulatori.

 

   Alternatorul in anumite situatii (scurtcircuite, legaturi gresite etc), poate debita curenti mult mai mari decat valoarea curentului nominal al diodelor redresoare, care nu suporta suprasarcini.

Intretinerea alternatoarelor cuprinde curatirea, ungerea rulmentilor (daca nu sunt de tipul capsulati), verificarea periilor, a portperiilor, diodelor, etc.

Uzura si arderea periilor

Numai in cazuri de scurtcircuit se pot produce arsuri si scantei puternice daunatoare. Inelele colectoare se curata si se slefuiesc cu hartie fina de slefuit daca se constata ca sunt murdare sau arse.
Periile nu trebuie sa apese pe inele cu mai mult de 300 – 400 gf; jocul la perii este de maximum 0,03 mm.

Diodele redresoare10

 

Se pot defecta daca alternatorul nu functioneaza cu releul regulator de tensiune astfel ca, se poate produce strapungerea lor. Acelasi lucru are loc daca ele se conecteaza gresit.
Montarea incorecta si incercarea inversa a diodelor produce distrugerea sau defectarea lor, a alternatorului si a regulatorului de tensiune care functioneaza corect numai cu o polaritate. Montarea
inversa scurtcircuiteaza fazele alternatorului la masa.

Intretinerea diodelor este simpla: nu se revizuiesc si nu se repara, cise inlocuiesc in caz de defect. Fiecare element se verifica separat.

Diodele nu functioneaza normal daca sunt conductoare scurtcircuitate, infasurari defecte, intreruperi, etc. Ele se curata de praf si murdarie prin suflare cu aer.

Rulmentii alternatoarelor se schimba dupa mai mult de 100.000 km.
Roata de antrenare trebuie sa nu fie excentrica, rotorul sa nu aiba o bataie mai mare de 0,05 mm apasarea curelei de ventilator sa nu intreaca 3.5 – 4 daNm. intinderea curelei (fig.6), este normala cand,
apasand pe mijlocul ei cu o forta de 3 – 4 daN, rezulta o sageata de 10 – 15 mm.

Rulmentii alternatoarelor  

Rulmenti uzati (stanga)11

Rulmenti noi (dreapta)

 

 

 

 

Se schimba dupa mai mult de 100.000 km. Roata de antrenare trebuie sa nu fie excentrica, rotorul sa nu aiba o bataie mai mare de 0,05 mm apasarea curelei de ventilator sa nu intreaca 3.5 – 4 daNm.
Intinderea curelei (fig.6), este normala cand, apasand pe mijlocul ei cu o forta de 3 – 4 daN, rezulta o sageata de 10 – 15 mm.

( continuarea in nr. 05 /2013 al revistei AutoTehnica )

 

Related Articles

Back to top button