2013Nr. 10 / 2013

FUNCTIONAREA SI DIAGNOZA CALCULATORULUI DE INJECTIE

Motoarele moderne utilizate pentru propulsarea automobilelor, pe benzina sau diesel, sunt controlate in totalitate de sisteme electronice. ECU, Engine Control Unit sau unitatea de comanda a motorului are rolul de a asigura functionarea optima a masinii  prin intermediul informatiilor stranse de la nivelul senzorilor cu care este dotat vehiculul.

ECU ( Engine Control Unit ) este computerul motorului care functioneaza cu injectie controlata electronic. Practic, acest computer reuseste sa asigure o functionare cat mai buna a motorului., citind toti senzorii si colectand datele furnizate de motor pe baza unei harti de performanta prestabilita. Astfel, ECU invata modul de functionare al motorului, in functie de exploatare si  il optimizeza in asa fel incat sa fie cat mai eficient.

Acesta, pe baza informatiilor primite de la senzori (pozitie, turatie, presiune, etc.), determina starea motorului si actioneaza asupra diferitelor actuatoare (injectoare, supape, motoare electrice, etc.) in scopul atingerii regimului de functionare cerut.

58

Calculatorul de injectie
Calculatorul de injectie este proiectat sa functioneze in conditii de solicitari mecanice si termice extreme. Acesta trebuie sa lucreze la parametrii nominali fiind expus la:
• temperaturi extreme: -40…+70 °C
• variatii mari de temperatura
• expunere la contaminarea cu apa, ulei, combustibil, praf, umezeala
• solicitari si vibratii mecanice
In acelasi timp, cerintele foarte ridicate se refera la compatibilitatea electromagnetica si la protectia împotriva interferentelor de înalta frecventa.

59Calculatorul de injectie si principalele parti componente  

Principalele parti componente ale calculatorului de injectie sunt:     
•  (1) placa de baza 
•  (2) carcasa  
•  (3) conectorul

Prin intermediul conectorului, se primesc semnalele electrice de la senzorii monitorizati si se comanda actuatoarele responsabile ajustarii functionarii motorului, in functie de tipul motorului, sau de sistemele auxiliare ale acestuia.

Dacă ECU este instalat direct pe motor, atunci caldura este disipata printr-un cooler incorporat in carcasa ECU.

Alături de actuatoarele periferice, senzorii reprezintă interfața dintre mașină și computer, care este unitatea de procesare a datelor.Computerul primește semnale electrice de la senzori prin cablajul vehiculului și prin conectori.

( continuarea in nr. 10 / 2013 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button