2014Nr. 08 / 2014

FUNCTIONAREA SI CARACTERISTICILE INSTALATIEI GPL PE AUTOVEHICULE MODERNE

GPL-ul (Gazul Petrolier Lichefiat) este un amestec de hidrocarburi format predominant dintr-un amestec de propan si butan, obtinut prin rafinarea petrolului sau direct din extractie, dupa ce a fost separat de gazele naturale sau petrolul cu care acesta este in amestec in zacamintele petroliere.

GPL-ul este curat, nu contine apa sau alte impuritati, are o ardere completa si nu genereaza depuneri pe pistoane, segmente si bujii. Pentru a preveni si minimiza hazardul combustibilului, industria GPL- ului a dezvoltat o serie de standarde si reguli in design-ul, productia si instalarea componentelor si echipamentelor, care sunt in permanenta adaptate la evolutiile tehnologice.

 

Gazul Petrolier Lichefiat este un carburant sigur si curat care a fost folosit ani de zile pentru gatit si incalzit. Este non toxic, nu este otravitor si nu contamineaza apa si solul.
GPL-ul are cea mai mica raza de inflamabilitate dintre combustibilii alternativi. Mai mult decat atat, temperatura de aprindere este mai mica cu jumatate decat cea a benzinei.  Autogazul are un sistem inchis in care exista valve care inchid si transporta carburantul de la pompa la rezervor fara expunere la mediu inconjurator, ceea ce previne scurgerile si evaporarile.

Componentele acestui sistem au fost proiectate si fabricate in scopul echiparii perfecte a autovehiculului, fara a modifica modul de functionare original.  In Romania, solutia alternativa a alimentarii cu G.P.L. este astazi legala (RNTR 6/2000), usoara si imediata. Dezvoltarea tehnicii a dus la solutii in masura sa depaseasca toate problemele legate de utilizarea gazuluipe orice tip de vehicul.

Recentele inovatii au introdus imbunatatiri substantiale utilizand sonda Lambda si pentru G.P.L.  Acest dispozitiv, utilizat de masinile „verzi” analizeaza gazul de esapament si furnizeaza informatii la un microprocesor care prin intermediul unui dozator cu motoras liniar (pas cu pas) reuseste sa asigure carburatia corecta in orice moment, cu avantaje notabile pentru gradul de poluare, durata de utilizare a catalizatorului si sondei lambda precum si economie de combustibil.

De altfel, marile companii de autoturisme sunt direct implicate in dezvoltarea si producerea de motoare ultra ecologice, una dintre solutiile imediat aplicabile fiind echiparea autovehiculelor cu motoare alimentate cu GPL. Dezavantajele, cum ar fi reducerea spatiului din portbagaj, pretul initial al instalatiei, performantele dinamice ale masinii cu cca. 10% mai scazute, sunt pe deplin
compensate de avantajele economice, ecologice si de siguranta oferite in exploatare. Componentele principale ale unei instalatii auto de gaz sunt prezentate in cele ce urmeaza.
AA) Reductorul-vaporizator
Reductorul este un dispozitiv electropneumatic cu dublu control al presiunii, care permite reducerea si vaporizarea gazului lichid provenit din rezervor, in asa fel incat asigura o alimentare stabila a motorului cu un flux de gaz adecvat diferitelor conditii de utilizare. Gazul provine din rezervor in stare lichida, cu o presiune de 5-10 bari si se reduce in primul stadiu la 0.8-1,2 bari. Al doilea stadiu permite sa alimenteze, in functie de depresiunea creata in galeria de aspiratie, cantitatea adecvata de gaz.

 

 

BB) Electrovalva GPL
Este un dispozitiv care este montat intre rezervor si reductorul GPL, care permite blocarea debitului de gaz catre reductor in momentul trecerii pe benzina. Are si rolul de a filtra gazul de impuritati.

 

 

 

C.C2C) Comutatorul
Este dispozitivul care permite selectarea combustibilului pentru a utiliza GPL-ul sau benzina. Exista o gama larga de astfel de dispozitive, care pot sau nu sa aiba indicatoare, pentru a indica nivelul combustibilului din rezervor. Trecerea de pe benzina pe GPL se face prin simpla apasare a unui buton sau automat (in cazul celor pe injectie).

 

 

 

D.D) Modulul electronic de comanda si control
Este dispozitivul electronic dotat cu un microprocesor care este programat sa verifice semnalele de la sonda lambda si senzorul de acceleratie TPS si care este capabil, cu ajutorul motorasului pas cu pas, sa gestioneze cantitatea de gaz aspirata de motor, in ata fel incat sa fie mentinute conditiile bune de functionare in regim stoechiometric.
Reglarea carburatiei este complet automata, astfel se memoreaza parametrii corecti pentru carburatie si daca este necesar, in functie de conditiile de functionare, se fac corectiile necesare si se mentine raportul aer/gaz corect.

 

 

E.E) Emulatorul
Este dispozitivul electronic care intrerupe alimentarea cu tensiune a injectorilor, oprind astfel alimentarea cu benzina in momentul trecerii pe GPL.

 

 

 

F) Mixerul
Este un dispozitiv mecanic care, folosind principiul Venturi, asigura amestecul corect aer/carburant, atat in conditii dinamice cat si statice.
Acest dispozitiv este necesar de montat la unele autovehicule pentru a crea un vacuum destul de mare care sa permita absorbtia controlata a gazului in functie de pozitia clapetei de acceleratie.
Fiecare mixer este proiectat special pentru fiecare tip de autovehiculin parte pentru a asigura impreuna cu un redactor, optima functionare atat pe benzina, cat si pe GPL.

G.G2G) Rezervorul GPL (butelia)
Rezervorul GPL este dispozitivul mecanic care permite stocarea GPL-ului, fiind ferm fixat de caroserie cu bride metalice. Acesta nu se schimba ca la aragaz, ci se umple prin dispozitivul de alimentare cu GPL la statiile care dispun de skid-uri GPL. Rezervorul este realizat din material de 3,5 mm special tratat chimic pentru a evita fisurile in caz de accident, este dotat cu un grup de supape care impiedica umplerea cu mai mult de 80% din capacitate, permitand astfel gazului o expandare in caz de temperaturi inalte. Rezervoarele sunt echipate cu multivalve prevazute cu supape de suprapresiune care se deschid la presiuni mai mari de 25 atm., conducand gazul pe tubulatura de aerisire afara din portbagaj, spre exteriorul autoturismului.

Presiunea de lucru este de 2-8 atm. (iarna–vara). Exista o gama variata de rezervoare si diferite locuri de amplasare: rezervoare cilindrice:
– in portbagaj, rezervoare toroidale de interior;
– in portbagaj in locul rotii de rezerva;
– Rezervoare toroidale de exterior;
– Sub autoturism in locul rotii de rezerva.
– Rezervoare cilindrice – rezervoare toroidale de Interior si exterior

HH) Multivalva
Multivalva este de fapt un grup mecanic din bronz si din alte materiale rezistente la gaz, care este montat vizibil in afara rezervorului si care are rolul de a limita alimentarea la 80% din capacitatea
rezervorului. Acest sistem are aplicata o electrovalva cu rolul de a bloca gazul in rezervor in momentul intreruperii alimentarii cu curent electric, o valva de exces de debit care garanteaza blocajul scaparilor de gaz, in caz de rupere accidentala a tubulaturii, un indicator de nivel pentru continutul de GPL, in interior, un sorb pentru alimentare, precum si doua robinete cu actionare manuala cu rolul inchiderii permanente a multivalvei.

 

I.I) Carcasa etansa
Este carcasa etansa montata pe ansamblul rezervor-multivalva, cu rolul de a elimina catre exterior eventualele scapari de gaze din instalatie.

 

 

 

J.J) Dispozitivul de alimentare
Este un dispozitiv cu supapa de retinere, confectionat din aliaj de bronz legat de multivalva printr-un tub de cupru plastifiat, cu rolul de a asigura umplerea rezervorului cu gaz.
Alimentarea se face cu un pistol special care se cupleaza ermetic pe gura de alimentare, pierderile de combustibil in mediu inconjurator fiind nule.

 

 

 

(Continuarea in nr. 08 / 2014 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button