2016Nr. 01 / 2016

FUNCTIONAREA SENZORILOR DE PLOAIE SI LUMINA LA MITHUBUSHI LANCER 10

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) a dezvoltat un senzor de ploaie si de lumina care controleaza sistemul de auto-aprindere al farurilor si cel de actionare automata a stergatoarelor. Acest nou senzor, este instalat pe noul Mithubishi Lancer.
Senzorul de ploaie si de lumina, controleaza farurile si stergatoarele, trimitand o solicitare de activare catre calculatorul de confort. Aceste date constau in informatii despre vehicul, intensitatea luminii ambientale, intensitatea luminii din fata si detectarea picaturilor de ploaie. In ceea ce priveste functia de autoaprindere a farurilor, senzorul de ploaie si lumina face diferenta intre intrarea intr-un tunel si trecerea pe sub un pod, folosind senzorii de lumina. Acestia previn aprinderea scurta a farurilor cand vehiculul trece pe sub un pod. Noul senzor de ploaie are lentile noi, pentru a asigura o distributie uniforma a sensibilitatii pentru picaturile de ploaie si de a imbunatati timpul de reactie pentru prima actionare a stergatoarelor, atunci cand exista putine picaturi de ploaie pe parbriz.
Senzorii de ploaie si de lumina sunt de obicei gasiti chiar si in segmentul masinilor de clasa medie in Europa, pentru a scuti soferii de actionarea stergatoarelor sau a luminilor de intalnire pe durata conducerii autovehiculului la viteze mari pe drumuri cu tunele. In plus fata de cresterea confortului la volan in acest mod, se imbunatateste si siguranta rutiera, senzorii aprinzand luminile de intalnire, atunci cand lumina scade in intensitate, cum ar fi la asfintitul soarelui astfel, masina putand fi observata in trafic de alti conducatori auto.

Functionare:
Senzorii de ploaie si de lumina, formeaza o unitate electronica de control, care integreaza atat functia de iluminat automat cat si detectia apei pe parbriz intr-o singura unitate. Aceasta unitate este direct montata pe suprafata parbrizului, in partea superioara asa cum este aratat in Fig. 1. Acest dispozitiv este format dintr-un senzor care functioneaza ca o unitate de control optica optic lipita de parbriz.
01_2016_Functionarea senzorilor de ploaie si lumini               Fig. 1
Unitatea de control dispune de doi senzori de ploaie si doi senzori de lumina pentru functia
de iluminat automat si cea de actionare a stregatoarelor automat.

 

poz 1poz2

 

 

 

 

 

 

Fig 2 Senzor ploaie

Fig. 3 Senzor lumina

 

 

 

 

 

 

Fig. 4 este o diagrama bloc a sistemului senzorului de ploaie se de lumina.
Senzorul de ploaie si de lumina este un nod secundar de informatii inspre si dinspre calculatorul de confort al autoturismului si indeplineste urmatoarele functii: transmite comenzile de actionarea a luminilor si a stergatoarelor pe baza datelor furnizate de calculatorul de confort, cum ar fi viteza vehiculului, temperatura exterioara si intensitatea luminii.Pe baza acestor informatii calculatorul de confort prin intermediul senzorilor pot activa stergatoarele sau lampile de pozitie, fara actionarea manuala din partea conducatorului auto.
poz3                                                                           Fig. 4

Senzorii de ploaie si lumina utilizeaza datele despre viteza vehiculului, care sunt transmise prin sistemul ABS.
Senzorul de ploaie si lumina obtine toate datele necesare, prin aceasta retea de comunicatii, folosind doar trei cablaje: de alimentare, impamantare si de comunicatii. Aceasta configuratie permite sistemului sa fie instalat cu usurinta pe acele modele care impart aceeasi platforma cu Mitsubishi Lancer.

Functionare:
Functia de iluminare automata porneste si stinge farurile si lampile exterioare in conformitate cu intensitatea luminii ambientale atunci cand comutatorul de iluminare este in pozitia AUTO si cheia in contact.

Senzorii de lumina conventionali, care detecteaza numai intensitatea luminii ambientale, erau mult prea sensibili si deseori intrau in functiune chiar si la o mica fluctuatie a intensitatii luminii ambientale, cum ar fi atunci cand se trece pe sub un pod, astfel a fost introdus un filtru de timp in analiza intensitatii, pentru a evita astfel de situatii. Acest filtru de timp, are totusi un un aspect negativ, creand o intarziere in aprinderea farurilor atunci cand vehiculul intra intr-un tunel.
Noii senzori de lumina, detecteaza nu numai intensitatea luminii ambientale, dar si intensitatea luminii in fata vehiculului. Prin procesarea acestor doua date de intensitate a luminii functia de iluminare automata determina daca vehiculul a intrat intr-un tunel, caz in care aprinde imediat farurile, sau pur si simplu a trecut pe sub un pod, caz in care functia nu declansa aprinderea farurilor. Acesti senzori sunt de asemenea capabili sa distinga conditiile pentru aprinderea farurilor la intrarea intr-un tunel fata de cele in conditii de amurg

(continuarea in nr. 01/2016 al Revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button