2013Nr. 03 / 2013

Functionarea, diagnosticarea si defectele volantei cu masa dubla

Motoarele moderne functioneaza chiar si la turatii extrem de reduse. Se tinde spre motoare cu momente de torsiune tot mai mari. Caroseriile optimizate in tunelul de vant genereaza zgomote mai reduse. Noile metode de calcul ajuta la scaderea greutatii vehiculelor, si conceptele de  „ardere saraca”  sporesc  randamentul motoarelor. O a cincea sau o a sasea treapta de viteza reduce suplimentar  consumul de carburant. Uleiurile cu vascozitate redusa asigura o schimbare de viteza precisa. Pe scurt: sursele de zgomot se inmultesc iar amortizarea naturala devine mai redusa. Motorul cu ardere interna cu piston activeaza prin procesele sale periodice oscilatiile de rotatie in lantul cinematic de antrenare – zgomotele transmisiei si bazaitul caroseriei sunt astfel rezultate neplacute. soferii obisnuiti  la confort nu mai accepta astazi un asemenea nivel de zgomot. Astfel, pe langa cuplare si decuplare,  functia ambreiajului  de a izola eficient  vibratiile motorului devine tot mai importanta. Din punct de vedere teoretic acest lucru este usor de solutionat: Momentul  de inertie  al transmisiei trebuie majorat, fara insa a creste inertia elementelor de cuplat. Astfel  vibratiile torsionale  ale motorului sunt atenuate si se obtine confortul dorit. in plus, solicitarea transmisiei se reduce.

LuK  si  SACHS au fost primii producatori in Europa care au reusit sa dezvolte si sa furnizeze un ambreiaj cu volant cu masa dubla cu care se poate realiza acest principiu. Masa volantului conventional a fost divizata. O parte apartine in continuare inertiei de masa a motorului. Cealalta parte  sporeste momentul  de inertie al transmisiei in stare cuplata a ambreiajului. Cele doua mase  independente sunt  cuplate  intre ele  printr-un sistem elastic si cu amortizor. Un disc de ambreiaj rigid,  localizat intre  masa secundara si transmisie, preia cuplarea si decuplarea ambreiajului. Efectul secundar este ca transmisia se poate cupla mai usor din datorita masei reduse care trebuie sincronizata iar uzura sincronizatoarelor se reduce si ea.

Avantajelor volantei cu masa dubla:

  • Confort sporit in timpul rulajului
  • Absoarbe vibratiile
  • Izoleaza zgomotele
  • Permite rulaj confortabil si la viteza redusa
  • Economiseste combustibil
  • Reduce solicitarea arborelui cotit si a transmisiei

Ambreiajul cu masa dubla este solutia ideala.

Cu o conditie: Suprainaltarea amplitudinilor, si astfel ale momentelor maxime,  cauzate de ambreiajul cu masa dubla, sunt proportionale cu inertia maselor oscilante. La ambreiajul cu masa dubla acest lucru ar fi perceptibil la pornirea si oprirea motorului. La aceasta se adauga si faptul ca inertia mai mica a volantului motorului destabilizeaza vibratiile  torsionale ale  acestuia. Datorita experientei de decenii in constructia de ambreiaje, producatorii, au reusit sa rezolve convingator aceasta problema.

Continuarea in numarul 3 / 2013 al revistei AutoTehnica

Articole asemanatoare

Back to top button