2013Nr. 06 / 2013

FUNCTIONAREA DEBITMETRULUI DE AER

  Motoarele cu ardere interna pentru automobile functioneaza pe baza arderii unui amestec aercombustibil. Functionarea cu o anumita imbogatire a amestecului aer-combustibil se poate face
numai daca se cunoaste masa de aer care intra in cilindru.

 

Debitmetrul este o piesa a circuitului de admisie a aerului in motor. Aceasta piesa are ca scop calcularea volumului de aer care intra in motor, in functie de pozitia clapetei de acceleratie, dictand astfel computerului masinii ce cantitate de benzina sa introduca in camera de ardere pentru amestec. Un debitmetru stricat poate duce la o pierdere de putere, la un consum ridicat sau la slabe performante si la un mers al motorului dezechilibrat.

23

 

 

Elemente componente ale debitmetrului de aer :

-Carcasa   

-Conector electric

-Grilaj de protectie

-Elementul de detectie volum  

 

Debitmetrul de aer utilizează un fir (sau o peliculă) încălzit pe lângă care curge aerul din admisie. Firul este încălzit deoarece este parcurs de un curent electric. Odată cu creșterea temperaturii firului crește și rezistența electrică a acestuia. Din acest motiv curentul electric ce trece prin fir este limitat la o valoare maximă. Când motorul este pornit aerul începe să curgă pe lângă fir reducându-se astfel temperatura acestuia. Prin răcire se reduce rezistența electrică a firului iar curentul electric ce-l parcurge crește până ce se ajunge la o nouă temperatură de echilibru

In timpul functionarii in bucla deschisa, calculatorul de injectie primeste informatia de la senzorul de masa de aer si pe baza acesteia calculeaza cantitatea de combustibil ce va fi injectata in cilindru pentru a obtine amestecul aer-combustibil dorit.

Senzorul de masa de aer se monteaza pe galeria de admisie a motorului, intre filtrul de aer si clapeta obturatoare. La motoarele pentru automobile se utilizeaza doua tipuri de senzori de masa de aer: cu fir cald (hot wire) sau cu pelicula calda. Chiar daca constructiv cei doi senzori sunt diferiti, principiul de functionare este acelasi.

 

 

 

 

(continuarea in nr. 06 / 2013 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button