2021Nr. 10 / 2021

Frana de mana electronica

Rolul frânei de mână electromecanică, este acela de a înfrâna deplasarea autoturismului pe durata staționării acestuia. Aceasta îndeplinește cerință de bază a constructorilor și anume, este un sistem secundar independent de frânare al vehiculului, oferind un confort sporit în utilizare, față de sistemul clasic.

PROIECTAREA Șl FUNCȚIONAREA FRÂNELOR DE PARCARE ELECTROMECANICE
BMW și Audi folosesc sisteme cu un design substanțial diferit. Frâna de parcare electromecanică (EMP) ce echipează Audi A8, are un motor electric ce controlează un ax care acționează direct pe sistemele de frână ale punții spate. La autoturismele BMW, un motor electromecanic acționează cablul ce controlează acționarea servo frânei cu tambur dublu.

Mecanismul frânei de parcare Audi constă într-o unitate de curent continuu, o unitate vibratoare, precum și un ax. Componentele sunt montate direct pe etrierele de frână spate și transformă mișcarea circulară al unității în mici curse ale pistonului de frână. 0 curea de transmisie asigură energia necesară funcționării unității vibrante.
La acest punct, viteza motorului de acționare este redusă pentru prima oară. Dantura curelei de transmisie reduce viteza cu un factor de 1:3. Mecanismul unității vibrante, reduce și mai mult viteza. La sfârșitul transmisiei, viteza este redusă cu un factor de 147, comparativ cu viteza originală a motorului. Un ax, care este antrenat direct de unitatea vibratoare, transformă mișcarea circulară într-o mișcare de ridicare.

Pistonului de frână găzduiește un cilindru care poate culisa în interiorul carcasei pistonului. Pentru a împiedica rotirea cilindrului din interiorul pistonului, carcasa acestuia este fixată în două puncte. La capătul din față al cilindrului există o piuliță montată prin presare, care începe să se miște pe axul tamburul când axul se învârte. Un senzor Hali măsoară numărul de rotații efectuate de către unitatea de curent continuu și transferă rezultatul unității de control electronic care are rolul de a calcula lungimea mișcării de ridicare.

Atunci când frâna de parcare este acționată, mișcarea circulară a axului conduce piulița în față. Cilindru este fabricat pentru a exercita o forță asupra pistonului de frână ce apăsă plăcuțele de frână asupra discului de frână. Când frâna de parcare este eliberată, piulița se întoarce pe ax și presiunea este eliminată din pistonul de frână. După o frânare normală, O-ring -ul revine la forma normală și pistonul de frână poate revenii în poziția inițială. Pentru a realiza un sistem complet, componentele de mai sus, sunt completate de o unitate de control cu senzor I unghiular de înclinare, lămpile de control și comutatorul de frână de pe consola centrală.

(Continuarea in nr.10/2021 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button