2016Nr. 08 / 2016

Sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri

Sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS) este un sistem electronic conceput pentru a monitoriza presiunea aerului din interiorul anvelopelor de pe diferite tipuri de vehicule.

TPMS raportează în timp real, valoarea presiunii din anvelope conducătorului auto, fie prin intermediul unui indicator, un ecran pictogramă, sau fie printr-o pictogramă ce indică presiune scăzută în anvelope. Aceste sisteme pot fi împărțite în două tipuri diferite – directe (dTPMS) și indirectă (iTPMS).

Sistemul de monitorizare este furnizat atât de către producător cât şi de distribuitorii de piese. Sistemul poate fi montat şi separat în cazul în care maşina nu are această dotare din fabrică.

Datorită influenței semnificative a acestui sistem, privind siguranța rutieră a vehiculelor, TPMS a fost adoptat pentru prima oară pe scară largă de către piața europeană ca o caracteristică opțională pentru vehiculele de pasageri de lux în anii 1980. Primul vehicul de pasageri ce a primit ca dotare de fabrică (TPMS) a fost Porsche 959 în 1986.În anul 1999 PSA Peugeot Citroen a decis să adopte TPM ca o dotare standard pe modelul Peugeot 607. Anul următor, Renault a lansat Laguna II, primul vehicul de dimensiuni medii din lume, care primit ca şi dotare standard TPMS.

În Statele Unite, după câteva incidente rutiere soldate cu decese, având ca principală cauză anvelopele dezumflate corespunzător, la sfârşitul anilor 1990 administrația Clinton a decis utilizarea unei tehnologii adecvate TPMS în toate autovehiculele ușoare pentru a ajuta șoferii cu informaţii în timp real în cazul dezumflării anvelopelor, pentru a evita coliziunile. Acest act afectează toate vehiculele vândute după 1 septembrie 2007. De la 1 noiembrie 2014, toate autoturismele noi vândute în Uniunea Europeană trebuie să fie echipate cu TPMS.

După ce a fost adoptată această lege, multe companii producătoare de piese auto, au răspuns la noua oportunitate de piață prin lansarea de produse TPMS ce puteau fi montate ulterior fabricării vehiculului, în cazul în care acesta nu era dotat cu aşa ceva.

Senzorul de presiune este montat direct pe janta vehiculului, fiind protejat de eventuale socuri de catre anvelopa

(Continuarea in nr. 08/2016 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button