2013Nr. 03 / 2013

Echilibrarea statica si dinamica a rotilor

Rotile neechilibrate cauzeaza vibratii care duc la oboseala soferului, la uzura neregulata si prematura a cauciucului si, de asemenea, la uzura nedorita a suspensiei automobilului. Iata de ce o roata echilibrata face diferenta intre un condus placut si unul dezastruos.

Putem spune ca un vehicul este echilibrat in mod corespunzator atunci cand toate componentele de suspensie sau de directie sunt fara defecte si cand ansamblurile de anvelope sau de roti ruleaza drept si corect.
echilibrare
Dezechilibrul static: are loc atunci cand exista un punct greu sau usor in anvelopa. in acest caz, anvelopa nu se rostogoleste uniform, iar anvelopa si janta sunt supuse unei miscari in sus si in jos.

Dezechilibru dinamic: are loc atunci cand exista o greutate inegala pe una sau pe ambele laturi ale liniei mediane laterale a ansamblului anvelopa/janta. Acest dezechilibru va cauza o miscare dintr-o parte in alta a rotilor.

Din fericire, masinile de echilibrat ghideaza mecanicul exact catre locul in care trebuie aplicata contragreutatea pe janta.

Cand trebuie sa echilibrati rotile?

  • Daca simtiti vibratii in volan;
  • La fiecare schimbare a anvelopelor;
  • La repararea unei pene de cauciuc;
  • Daca un mecanic depisteaza o uzura anormala.

O roata neechilibrata scurteaza viata sistemului de rulare, directie si al suspensiei. Daca simtiti vibratii in volan care incep de regula de la 80-90 km/h si cresc in amplitudine, si/sau frecventa odata cu cresterea vitezei, atunci trebuie sa verificati echilibratul rotilor.

Sfat:  Daca simtiti vibratii in volan la viteze intre 90 si 110 km/h, trebuie sa echilibrati rotile din fata. Daca simtiti vibratii in scaunul soferului, trebuie sa echilibrati rotile din spate.

Continuarea in numarul 3 al revistei AutoTehnica

Articole asemanatoare

Back to top button