2013Nr. 07 / 2013

DIFERENTIALUL SI FUNCTIONAREA SA ÎN TRANSMISIA AUTOVEHICULELOR

 Diferentialul este dispozitivul situat intre axul de transmisie si rotile motrice, care a aparut din necesitatea de a asigura viteze diferite in curbe (in curba roata exterioara trebuie sa se invarta
mai repede decat cea interioara). De asemenea, asigura ultima multiplicare a cuplului motor inainte de a fi transmis rotilor (final drive ratio).

 

Pe langa acestea, permite ca rotile din dreapta si din stanga sa seroteasca la diferite rotatii pe minut. Acest lucru este necesar mai ales la curbe, cand roata din exteriorul curbei se invarte mai repede
decat cea aflata in interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care o are de parcurs.
Autovehiculele sunt dotate cu diferential pentru a permite turatii diferite ale rotilor puntii motoare la parcurgerea virajelor, atunci cand roata aflata inspre interior parcurge un drum mai scurt decat
cea aflata catre exterior. Daca miscarea s-ar transmite direct iar rotile ar fi solidare la rotatie, ca in cazul karturilor, acestea ar trebui sa patineze si, pe langa solicitarile suplimentare asupra pneurilor si
elementelor mecanice, masina ar tinde mereu sa ruleze drept, fiind astfel puternic sub viratoare. Diferentialul este cel care preia miscarea de rotatie de la arborele de iesire din cutia din viteze si o
repartizeaza, prin arborii planetari, catre rotile motoare.

Schematic, un diferential se prezinta si functioneaza astfel:31

1. Carcasa diferentialului
2. Coroana de antrenare
3. Pinion satelit
4. Pinioane planetare
5. Arbori planetari

32

La rularea in linie dreapta, carcasa, fiind solidara  cu  coroana antrenata de arborele de iesire al cutiei de  viteze, se roteste impreuna cu intreg ansamblul si  antreneaza pinioanele planetare, mai departe miscarea  ajungand prin arbori la rotile motoare. In acesta  situatie, pinioanele satelit 3 nu se rotesc in jurul    axului propriu (X-ul rosu).

 

Atunci cand una dintre roti patineaza, in timpul miscarii carcasei, in interior se vor roti si pinioanele satelit in jurul propriului lor ax, cealalta roata a vehiculului ramanand imobila. De aici rezulta principalul inconvenient al diferentialului: daca una dintre roti pierde aderenta, aceasta se va invarti in gol, cuplu motor nu se va mai transfera catre cealalta roata iar vehiculul nu va mai putea inainta. Pentru eliminarea acestui neajuns, se folosesc dispozitive care distribuie cuplul catre ambele roti.33

(continuarea in nr. 07 / 2013 al revistei AutoTehnica)

 

Related Articles

Back to top button