2017Nr. 10 / 2017

Diferenţialul si functionarea sa in transmisia autovehiculelor.

Diferenţialul este dispozitivul situat între axul de transmisie şi roţile motrice, care a apărut din necesitatea de a asigura viteze diferite în curbe (în curbă roata exterioară trebuie să se învârtă mai repede decât cea interioară). De asemenea, asigură ultima multiplicare a cuplului motor înainte de a fi transmis roţilor (final drive raţio);
Pe lângă acestea, permite ca rotile din dreapta şi din stânga să se rotească la diferite rotaţii pe minut. Acest lucru este necesar mai ales la curbe, când roata din exteriorul curbei se învârte mai repede decât cea aflată în interior, pentru a compensa distanţa mai mare pe care o are de parcurs.

Autovehiculele sunt dotate cu diferenţial pentru a permite turaţii diferite ale roţilor punţii motoare la parcurgerea virajelor, atunci când roata aflată înspre interior parcurge un drum mai scurt decât cea aflată către exterior. Dacă mişcarea s-ar transmite direct iar roţile ar fi solidare la rotaţie, ca în cazul karturilor, acestea ar trebui să patineze şi, pe lângă solicitările suplimentare asupra pneurilor şi elementelor mecanice, maşina ar tinde mereu să ruleze drept, fiind astfel puternic sub viratoare. Diferenţialul este cel care preia mişcarea de rotaţie de la arborele de ieşire din cutia din viteze şi o repartizează, prin arborii planetari, către roţile motoare.

Parti componente diferential
  1. Carcasa diferenţialului
  2. Coroana de antrenare
  3. Pinion satelit
  4. Pinioane planetare
  5. Arbori planetari

La rularea în linie dreaptă, carcasa, fiind solidară cu coroana antrenată de arborele de ieşire al cutiei de viteze, se roteşte împreună cu întreg ansamblul şi antrenează pinioanele planetare, mai departe mişcarea ajungând prin arbori la roţile motoare. În acesta situaţie, pinioanele satelit 3 nu se rotesc în jurul axului propriu (X-ul roşu).

Atunci când una dintre roţi patinează, în timpul mişcării carcasei, în interior se vor roti şi pinioanele satelit în jurul propriului lor ax, cealaltă roată a vehiculului rămânând imobilă.

De aici rezultă principalul inconvenient al diferenţialului: dacă una dintre roţi pierde aderenţa, aceasta se va învârti în gol, cuplu motor nu se va mai transfera către cealaltă roată iar vehiculul nu va mai putea înainta. Pentru eliminarea acestui neajuns, se folosesc dispozitive care distribuie cuplul către ambele roţi.

 

(continuarea in nr. 10/2017 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button
Close
Close