2017Nr. 11 / 2017

Faruri cu Laser pentru automobilele BMW

Luminile pentru rularea pe timp de zi (Daytime Running Lights – DRL), obligatorii din acest an pentru orice model nou lansat, utilizează în principal tehnologie LED, însă tot pe LED se bazează şi cele mai avansate faruri din industria auto a momentului. Ele se regăsesc pe modele precum BMW Seria 6 Coupe, Audi A7 şi Mercedes-Benz CLS. Înainte ca mulţi dintre noi să fi văzut măcar cum arată un far cu LED (fără bec, fără halogen, fără xenon), BMW anunţă că va face în următorii ani încă un mare pas în materie de iluminare: farurile cu laser.

În calitate de cel mai de succes producător premium la nivel mondial, BMW Group acordă o importanţă maximă tehnologiei avansate în toate domeniile producţiei de maşini. Inovaţiile exclusive şi evoluţiile tehnologice au asigurat mărcii BMW o poziţie de lider în ceea ce priveşte inovaţia. În domeniul luminilor exterioare pentru automobile, BMW se remarcă cu inovaţii în ceea ce priveşte, de exemplu, farurile adaptive echipate integral cu LED pentru BMW Seria 6 Coupe şi cu noi dezvoltări precum „Anti-dazzle High-Beam Assistant” (asistare a fazei lungi) sau „Dynamic Light Spot”. Termenul „Dynamic Light Spot” se referă la un sistem de marcaj luminos care iluminează pietonii automat pentru a-i aduce astfel în atenţia conducătorului.

După tehnologia cu LED, luminile laser reprezintă următorul pas firesc în dezvoltarea farurilor pentru automobile. Inginerii BMW lucrează în prezent la introducerea în anii următori a luminilor cu laser ca viitoare tehnologie de pionierat pentru producţia de serie. Luminile cu laser vor putea facilita funcţii de iluminare complet noi, care să asigure o siguranţă mai mare şi un confort sporit, dar – în acelaşi timp – să contribuie semnificativ la economisirea energiei şi a combustibilului prin gradul ridicat de eficienţă.

Luminile laser produc fascicule luminoase virtual paralele. Prin definiţie, iluminarea cu laser este diferită în mod radical de lumină solară, dar şi de diferite tipuri de surse de lumină artificială utilizate des în prezent. Pentru început, iluminarea cu laser este monocromatică, ceea ce înseamnă că fluxurile luminoase au aceeaşi lungime de undă.

Far cu tehnologie LASER

Este ceea ce se numeşte sursă de lumină „coerentă” – cu alte cuvinte, fluxurile au o defazare constantă. În consecinţă, iluminarea cu laser poate produce un fascicul aproape paralel cu o intensitate de 1.000 de ori mai mare decât a LED-urilor convenţionale. La farurile automobilelor, aceste caracteristici pot fi utilizate pentru a implementa funcţii complet noi. De asemenea, eficienţa de nivel ridicat a iluminării cu laser înseamnă că această tehnologie consumă mai puţin de jumătate din energia farurilor cu LED. Rezultatul: farurile cu laser economisesc combustibil.

 

 

 

 

 

(continuarea in nr. 11/2017 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button