2018Nr. 05 / 2018

Sistemul de control avansat al bujiilor

Sistemul de control avansat al bujiilor, maximizeaza eficienta motorului, ajustand permanent avasul bujiilor, pentru a asigura presiuni maxime ale carburantului dupa ce pistonul a ajuns la 10 grade dupa punctul mort superior. Reglajul incorect al bujiilor poate avea efect asupra emisiilor si asupra bunei functionari a autovehiculului. Daca avansul bujiilor este prea mare, in anumite conditii, va aparea detonatia, astfel rezultand o cantitate crescuta de HC si NOx. Deoarece producerea Nox-ului are loc predominant la motoarele ce functioneaza subturate, sistemul de control avansat al bujiilor trebuie sa asigure timpii de combustie corespunzatori.

Daca timpii de aprindere sunt intarziati, va avea loc doar o combustie partiala astfel rezultand performante scazute ale motorului si un nivel al emisiilor poluante crescut.

Principalele cauzue ale timpilor incorecti de aprindere ai bujiilor

La sistemele care sunt dotate cu modul electronic de control(ECM) , care sa controleze avansul la aprindere al bujiilor, sunt doare doua posibile cauze care pot genera timpi de aprindere ai bujiilor incorecti:timpii initiali sau un semnal de intrare fals transmis la ECM.

Primul pas in disgnosticarea problemelor referitoare la emisiile poluante, ar trebui sa include mereu o verificare a timpilor de combustie.Orice eroare aparauta la timpii de combustie se va reflecta asupra intregii curbe a avansului de aprindere..

Daca sarcina motorului este calculata eronat, datorita unor semnale de intrare incorecte, unghiul avansului de aprindere nu va fi adecvat conditiilor de operare a motorului. Acest lucru se va reflecta asupra performantelor motorului si asupra nivelului crescut de emisii poluante.

Efectele cifrei octanice a combustibilului.

Motoarele toyota echipate cu un sensor de detonatie, sunt foarte sensibile la cifra octanica a carburantului.Carburantii cu cifra octanica mica, va forta motorul sa realizare detonatia, care in schimb forteaza sistemul de detonatie intarziata sa intarzie timpii de detonatie.Pe anumite vehicule cu ECM-uri avansate sunt folosite memorii adaptive pentru a detecta semnlele de la sensorul de detonatie. Cand detonatia apare frecvent, ECM-ul reinvata curba initiala a avansului de aprindere, intarziind aprinderea pe toata plaja de operare a motorului.

Acesta curba intarziata a aprinderii va influeta negativ performantele motorului si economia de carburant, chiar si dupa ce se alimenteaza cu un carburant cu cifra octanica mai mare.

(continuarea in nr. 05/2018 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button
Close
Close