2018Nr. 09 / 2018

Bobina de inductie-analiza formei de unda

Bobina de inducţie/aprindere funcţionează ca un dispozitiv de păstrare a energiei şi ca un transformator. Ea este alimentată cu curent continuu de la alternator şi furnizează bujiilor impulsuri de aprindere de înaltă tensiune.

Bobina de inductie este un transformator de curent, care transforma curentul de joasa tensiune de 6V sau 12V in curent de inalta tensiune, de 15.000-20.000V.

Bobina de inductie este formata dintr-o infasurare primara, formata din 200 – 300 de spire din sarma de cupru izolata, de circa 1mm grosime, infasurate pe un miez de fier moale si o infasurare secundara care are 15.000-20.000 de spire, facute dintr-o sarma de cupru izolata foarte subtire (0,1 mm grosime). Aceste infasurari sunt protejate de un invelis de tabla in interiorul caruia se afla fixat, printr-o masa izolata, capacul de protectie, facut dintr-un material izolant(bachelita).

Capetele infasurarii primare sunt legate la cele doua borne, fixate in capac. Infasurarea secundara are unul dintre capete legat la un capat al infasurarii primare, iar celalalt capat este legat la borna fisei centrale a capacului izolat al bobinei de inductie.

Bobina de inductie

Funcţionarea:

Funcţionarea bobinei de inducţie se bazează pe fenomenul inducţiei electromagnetice, potrivit căruia, prin întreruperea curentului de joasă tensiune din înfăşurarea primară, ia naştere în înfăşurarea secundară un curent de înaltă tensiune. Acest fenomen se explică prin variaţia câmpului magnetic, creat de înfăşurarea primară, care scade de la valoarea de regim la 0 şi ale cărei linii de câmp magnetic (de forţă) întretaie spirele înfăşurării secundare.

Valoarea până la care creşte curentul în înfăşurarea primară şi deci, tensiunea în înfăşurarea secundară, depind de intervalul de timp în care contactele stau închise. Când turaţia motorului este mai redusă, acest interval este mai mare şi deci, curentul va creşte mai mult decât în cazul turaţiilor mari, când intervalul de timp este redus. Dacă rezistenţa electrică a circuitului este mică, la turaţii mici ale motorului, curentul creşte mult şi are loc supraîncălzirea bobinei datorită efectului Joule.

Motoarele moderne sunt prevăzute cu un sistem computerizat de aprindere. Modulul de control al motorului (ECM) calculează modul de reglare al aprinderii, avansul aprinderii şi controlul bătăilor pe baza semnalelor senzorilor.

Sistemele de aprindere sunt de două tipuri: cu distribuitor de aprindere şi fără distribuitor.

 

 

(continuarea in nr. 09/2018 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button