2018Nr. 02 / 2018

Analiza comparativa intre euro 5 si 6

Noile norme Euro 6 publicate de Parlamentul European au aduso multime de noutati, chiar daca nu din punct de vedere al nivelului de noxe, care a ramas acelasi stabilit in urma cu cativa ani. „Batalia” unificarii normelor privind emisiile de noxe si particule s-a dat in jurul modului de omologare a motoarelor,

Noutatea o reprezinta obligatia montarii unor senzori pe sistemul de evacuare care sa masoare permanent nivelul noxelor, al particulelor si al amoniacului eliberat in atmosfera si, in cazul in care se constata ca valorile depasesc o data si jumatate nivelul stabilit de normele Euro 6, sistemul emite o avertizare in panoul de bord al camionului, apoi, daca nu se remediaza problema, se taie cuplul motor si, in ultima instanta, se limiteaza viteza de deplasare a vehiculului la 30 km/h, pentru a obliga soferul sa mearga in service.

 

 

 

 

 

Pentru a lupta împotriva poluării atmosferice, Uniunea Europeană a stabilit norme stricte privind emisiile vehiculelor: normele europene de emisii sau normele Euro. Ele fixează limitele ce nu trebuie depăşite pentru emisiile de oxizi de azot (NOx) şi de particule fine. Normele Euro se aplică tuturor tipurilor de vehicule, însă de la date diferite. Pentru camioane, norma Euro 0 a intrat în vigoare în 1990:

Norma Data intrării în vigoare
Euro 0 01/10/1990
Euro 1 01/10/1993
Euro 2 01/10/1996
Euro 3 01/10/2001
Euro 4 01/10/2006
Euro 5 01/10/2009
Euro 6 01/01/2014

Exigenţele cresc cu fiecare nouă normă: pentru trecerea la norma Euro 6, conţinutul admisibil de NOx a scăzut cu 80 %, pentru a ajunge la 0,4 g/kWh, iar conţinutul de particule fine a scăzut şi el la jumătate (conţinutul admis este acum de 0,01g/kWh).

Conţinutul admis de ozixi de azot şi de particule fine, în funcţie de norma Euro

Norma Euro NOx Particule fine
Euro 0 15,8 g/kWh
Euro 1 9,0 g/kWh 0,4 g/kWh
Euro 2 7,0 g/kWh 0,15 g/kWh
Euro 3 5,0 g/kWh 0,1 g/kWh
Euro 4 3,5 g/kWh 0,02 g/kWh
Euro 5 2,0 g/kWh 0,02 g/kWh
Euro 6 0,4 g/kWh 0,01 g/kWh

(continuarea in nr. 02/2018 al revistei AutoTehnica)

Related Articles

Back to top button
Close
Close