2013Nr. 09 / 2013

DIAGNOSTICAREA PROBLEMELOR LEGATE DE TRANSMISIA CU CUREA – II

Fuliile sunt susceptibile sa se deterioreze si sa se uzeze si trebuie,de asemenea, inspectate regulat, in special inainte de instalarea unei curele noi.Cea mai comuna problema legata de fulii este nealinierea acestora, care constituie, de asemenea, cea mai frecventa cauza pentru defectarea prematura a curelei. intinderea incorecta a curelei este a doua cea mai frecventa cauza.

 

 

52Importanta alinierii corecte a fuliilor:
Nealinierea este de regula de doua tipuri: paralela si unghiulara. Nealinierea paralela consta in situarea unor fulii in afara planului altor fulii din sistemul de transmisie, insa axele acestora raman paralele cu celelalte componente. Pozitionarea corecta a unei fulii pe un ax va ajuta la asigurarea faptului ca toate fuliile se afla in acelasi plan. Nealinierea unghiulara consta in fulii aflate in planul sistemului de transmisie, insa inclinate din cauza faptului ca axele lor nu sunt paralele. Este posibila si o combinatie a celor doua tipuri. Cauzele posibile ale nealinierii includ erori de proiectare, uzura a componentei, montare incorecta a componentei si tensionare excesiva care poate provoca inclinarea si, in final, ruperea rulmentului fuliei. Ambele conditii de nealiniere pot crea probleme de circulatie a curelei, uzura excesiva, zgomot si probleme de stabilitate a curelei. O nealiniere de numai cateva grade poate creste temperatura de functionare a curelei cu 15°C, reducand durata de viata a curelei cu pana la 75 de procente. Daca nu este corectata, nealinierea va conduce la reveniri din cauza faptului ca va fi perceputa ca o defectiune la curea, astfel incat nealinierea trebuie depistata si corectata inainte de instalarea unei curele noi.

Tip de fulie special: Inspectarea amortizorului de vibratii de torsiune (fulie vibrochen):

Producatorii de vehicule se straduiesc sa faca motoare mai mici si mai usoare prin utilizarea unor componente mai usoare si mai compacte. in acelasi timp, motoarele moderne devin tot mai puternice. O putere mai mare inseamna o solicitare mai mare asupra componentelor usoare, provocand mai multe vibratii. Pentru compensarea acestei probleme, unii producatori de vehicule au inlocuit fuliile obisnuite ale arborelui cotit cu amortizoare de vibratii de torsiune (fulie vibrochen). Amortizoarele de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) sunt fulii de arbore cotit cu un element de amortizare din cauciuc intre doua piese principale metalice, care absoarbe vibratiile de la arborele cotit si care imbunatateste, in general, caracteristicile ZVA (zgomot, vibratie si asprime) ale transmisiei.

Identificarea unui amortizor de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) uzat:  

In timp, conditiile de lucru aspre vor afecta inevitabil amortizorul de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) si il vor uza, din cauza materialului elementelor de amortizare (cauciuc) si a scopului sau
(amortizarea constanta a vibratiilor). Amortizorul de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) se poate rupe;
pot surveni deformarea, uzarea si intarirea; cauciucul se poate desprinde, crapa bloca intre fulii sau uza; inelul exterior poate incepe sa patineze si chiar se poate separa de restul sau amortizorul se poate desprinde complet de pe motor. Consultati paginile 28-31 pentru modele de uzura.

Date de stiut referitoare la inlocuirea amortizorului de vibratii de torsiune (fulie vibrochen):

Un amortizor de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) uzat nu poate amortiza bine vibratiile. Daca vibratiile nu sunt controlate, accesoriile motorului pot fi compromise, de unde reiese importanta
verificarii amortizorului de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) la fiecare interval de service. Inlocuirea este necesara atunci cand dispozitivul de amortizare nu mai poate asigura reducerea vibratiilor din cauza uzurii. Mai mult, cand un amortizor de vibratii de torsiune (fulie vibrochen) a ajuns la sfarsitul duratei sale de viata, Gates recomanda ca toate piesele care se uzeaza sa fie inlocuite simultan pentru a se
asigura cea mai buna solutie pe termen lung.

 

(continuarea in nr. 09 / 2013 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button