2013Nr. 09 / 2013

CUTIA DE VITEZE MULTITRONIC-CVT

Cutia de viteze este un ansamblu de roti dintate care serveste la transformarea fortei si transmiterea
miscarii de rotatie la diferite agregate sau vehicule. Ea este o componenta din lantul cinematic al transmisiei care permite largirea gamei de turatii si de momente la roata motrica. Se monteaza, de obicei, intre ambreiaj si transmisia longitudinala.

 

49La autovehiculele construite dupa solutia „totul in fata” sau „totul in spate” transmisia longitudinala dispare, astfel incat cutia de viteze se dispune intre ambreiaj si transmisia centrala. Cutia de viteze in cadrul sistemului de transmisie al autovehiculelor indeplineste un rol multiplu: de amplificare a cuplului motor si de largire a domeniului de turatiei a rotilor motrice, peste cel acordat de limitele de turatie a motorului, precum si acordare a posibilitatii de mers inapoi si de intrerupere a lantului  cinematic al mecanismului de transmisie, pentru stationarea autovehiculului timp indelungat cu motorul in functiune. Cutia de viteze realizeaza, prin valori diferite ale rapoartelor de transmisie numite trepte de viteza, acordarea posibilitatilor energetice ale motorului la cerintele energetice ale autovehiculului in miscare cu asigurarea unor performante dinamice, de consum de combustibil si de poluare cat mai bune.

 

50Transmisiile care au in componenta cutii de viteze mecanice in trepte ofera maxim cinci sau sase rapoarte de transmitere, ceea ce determina rezolvarea in mod incomplet, discontinuu si frecvent neeconomic a adaptarii motorului la cerintele autopropulsarii automobilului. Utilizarea cu eficienta maxima a performantelor sursei energetice este posibila numai prin utilizarea unei CV cu variatie continua a raportului de transmitere. Transmisiile cu variatie continua a raportului de transmitere, denumite CVT au in componenta lor, pe langa mecanismele clasice de adaptare si transfer al fluxului de putere, convertizoare mecanice de cuplu cu variatie continua a raportului de transmitere.

 

51Variatoarele (convertizoarele) mecanice utilizate in ansamblul CVT sunt sisteme mecanice in care transformarea succesiva a energiei se face in cadrul aceleiasi forme de energie (energie mecanica).
Variatoarele mecanice ce intra in componenta CVT sunt bazate pe principiul transmiterii fluxului de putere intre unitatea de intrare si cea de iesire printr-un element de legatura, rigid sau flexibil, care prin modificarea pozitiei fata de aceste doua elemente determina modificarea raportului de transmitere. Singura solutie aplicabila in productia de serie este cea a convertizoarelor cu fulii de diametru variabil, cu element intermediar flexibil, continuu sau articulat.In prezent, CVT sunt impuse de potentialul lor in optimizarea functionarii globale a grupului motopropulsor, de confortul oferit in conducere si de disponibilitatile de conlucrare cu sursele energetice alternative in cazul automobilelor hibride.

(continuarea in nr. 09 / 2013 al revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button